Ophef over nieuw logo Efteling: 'Slaat de plank volledig mis'
04-04-2015, 09.01 uur
Een nieuw logo van de Efteling houdt de gemoederen flink bezig. In plaats van een grote rode 'e' tegen een witte achtergrond staat de sierlijke letter sinds kort op een rood vlaggetje. Het attractiepark krijgt veel kritiek op het nieuwe embleempje, dat veel te zakelijk zou zijn.
Vele tientallen Facebook-fans maken zich behoorlijk druk over de verandering. "Lelijk!", oordeelt Richard Molenaar. "Heeft geen uitstraling en past niet bij het gevoel dat bijna iedereen zal hebben bij de Efteling." Saskia Van Hoof: "Het slaat de plank mis qua Efteling-gevoel." Martin Langbroek heeft het zelfs over een "late 1 aprilgrap". Petra van Zunderd noemt het "een grote fout".
Een hoop Facebookers vergelijken het beeldmerk met dat van bank ABN Amro. Ivo Best haalt de nieuwe reclamecampagne van het sprookjespark erbij. "Logo is net zo stom als de nieuwe reclame. Een regelrechte ramp. Reden om niet meer naar de Efteling te gaan." Michel van Breukelen: "Bah, verschrikkelijk. De Efteling onwaardig!" Frank Verheggen vraagt zich af wat Anton Pieck van het logo zou hebben gevonden.
Zelfbenoemd logo-expert Dennis doet er nog een schepje bovenop. "Ik weet niet wie dit logo gemaakt heeft, maar DTP-technisch gezien rammelt het aan alle kanten. Ik zie ankerpunten en met name de bolling aan de onder en bovenkant links van de liggende streep zijn heel zwak uitgevoerd!"