Python in de Efteling niet sneller ondanks renovatie
03-05-2018, 22.23 uur
De Python in de Efteling heeft nog steeds dezelfde topsnelheid als vroeger. Afgelopen winter werd de beroemde achtbaan grotendeels gesloopt en opnieuw opgebouwd. Hoewel de nieuwe baan een stuk soepeler is dan voorheen, ligt de maximumsnelheid niet hoger.
Dat is de afgelopen weken gebleken uit uitvoerige tests, metingen en berekeningen, bevestigt een Efteling-woordvoerder aan Looopings. "De topsnelheid wordt namelijk bereikt vlak vóór de trein de eerste looping in schiet. Die afdaling, waar de snelheid wordt opgebouwd, is niet vervangen."
Eerder spraken Efteling-medewerkers de verwachting uit dat de nieuwe baan wel sneller zou zijn. "Omdat het baanverloop vloeiender is, zonder knikjes, verwachten we dat de nieuwe baan iéts harder zal gaan dan de oude", zei ingenieur Joost Schetters in februari.
De nieuwe Python gaat officieel 75 kilometer per uur, al verschilt de exacte topsnelheid per ritje. Over de gemiddelde snelheid kan de voorlichter naar eigen zeggen weinig kwijt. "Het kan natuurlijk een beetje fluctueren, bijvoorbeeld door weersomstandigheden, het moment op de dag en het gewicht in de trein."