Efteling-directeur geeft toe: 'Introductie Boarding Pass zorgde voor problemen'
16-05-2018, 11.02 uur
De Efteling heeft problemen ondervonden bij de introductie van de Boarding Pass, het nieuwe reserveringssysteem bij de Python. Dat geeft Efteling-directielid Coen Bertens toe in een videointerview met Looopings. "We hebben de kwaliteit niet altijd kunnen garanderen", zegt de operationeel directeur. Er worden de komende tijd aanpassingen doorgevoerd.
Tot nu toe sprak de Efteling tegen dat het nieuwe systeem voor problemen zorgde. Bezoekers die een ritje in de Python willen maken, hebben sinds eind maart verplicht een Boarding Pass nodig. Die kunnen ze gratis aanvragen via de Efteling-app of bij kaartautomaten naast de attractie. Door per kwartier een maximumaantal personen toe te laten, wordt geprobeerd om de wachttijd kort te houden. Alleen de laatste uren van de dag zijn er geen reserveringen nodig.
Een reeks aanloopproblemen bij de vernieuwde attractie zorgde de afgelopen weken echter voor veel irritaties bij gasten. De Python kampte regelmatig met technische storingen. Daarnaast waren de Boarding Passes vaak rond het middaguur al helemaal op. Bovendien ontstonden er regelmatig ophopingen bij de ingang van de attractie, omdat veel bezoekers het concept niet goed begrepen.
"We hadden bij de heropening te maken met een beperkte capaciteit en opstartproblemen", legt Bertens uit. "En de populariteit van de vernieuwde Python heeft ons echt verrast. Iedereen wilde plotseling in de Python. Het was in één keer de nummer één van de Efteling."
Die complicaties lossen zich de komende tijd vanzelf op, verwacht Bertens. "De Python draait nu weer stabiel." Er komen ook wijzigingen. Zo zet men in op duidelijkere communicatie. "We moeten onze gasten beter uitleggen wat de voordelen van de Boarding Pass zijn." Een aanpassing van de tijdvakken moet zorgen voor minder ophopingen bij de entree. Ook wordt de omgeving van de Python anders ingericht om de bezoekersstroom te kunnen verwerken.
De Efteling houdt vertrouwen in het Boarding Pass-concept. Bertens spreekt over "een leerproces". "We zullen verbeteringen blijven doorvoeren. Ik hoop dat gasten en fans ons daarvoor de ruimte geven. We zullen altijd kritisch naar onszelf blijven kijken. En als het echt niet blijkt te werken, zullen we kiezen voor een alternatief."
In het videointerview legt de operationeel directeur ook uit waarom de Efteling niet heeft gekozen voor een bestaand systeem, zoals de FastPass in Disneyland Paris. Daar kunnen bezoekers altijd kiezen tussen een FastPass-rij en een reguliere wachtrij.