Klachten over misleidende Plopsaland-advertentie
25-05-2018, 12.50 uur
Een misleidende advertentie over gratis tickets voor Plopsaland mag niet meer gepubliceerd worden. Dat heeft de Belgische reclamewaakhond besloten. In verschillende reclame-uitingen werd gesproken over "vier gratis Plopsa-tickets ter waarde van meer dan 100 euro". In werkelijkheid waren de entreebewijzen niet gratis.
Bezoekers kregen alleen een gratis ticket bij aankoop van een toegangskaartje voor de volledige prijs. Het ging dus eigenlijk om 50 procent korting, maar dat werd in de advertentie nergens vermeld. Een boze consument die dat ontdekte, stapte naar de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP).
"Reeds in de advertentie had moeten worden aangegeven dat het hier om gratis toegangstickets bij aankoop van betalende toegangstickets ging", luidt het oordeel. Dat is namelijk "essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen".
Om die reden wordt de reclame geclassificeerd als "misleidend". De Plopsa Group wil zelf niet inhoudelijk op de kwestie ingaan. "Het gaat om een actie van een externe partij", laat een woordvoerster aan Looopings weten.