Toverland kiest voor bezuinigingen
18-09-2018, 22.39 uur
Toverland heeft een reeks bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd. Het Limburgse attractiepark, dat in juli twee gloednieuwe themagebieden opende, kan nog steeds niet rekenen op torenhoge bezoekersaantallen. Daarom koos het management voor verschillende besparingen.
Zo werd onlangs al een medewerker in de wachtrij van de nieuwe achtbaan Fenix wegbezuinigd. In de rij konden bezoekers in eerste instantie kiezen uit drie verschillende opties: de linkerkant van de trein, de rechterkant van de trein en de voorste rij. Het personeelslid zorgde ervoor dat waaghalzen op de juiste manier gegroepeerd werden.
Op dit moment is het echter zo rustig dat de placeur niet nodig is. Om dezelfde reden is de zogeheten front row-rij nu helemaal afgesloten. "Op drukke dagen, bijvoorbeeld tijdens Halloween, keert de medewerker wellicht terug", vertelt een woordvoerster aan Looopings.
Daarnaast blijft de nieuwe waterattractie Merlin's Quest, onderdeel van themadeel Avalon, tegenwoordig de eerste twee uur van de dag gesloten. Bezoekers kunnen daar pas om 12.00 uur terecht. Ook bij bedieningsrestaurant The Flaming Feather en tovershow Magiezijn worden beperkte openingstijden gehanteerd. Bovendien gaan de winkels in het nieuwe entreegebied Port Laguna pas om 14.00 uur open.
"We leren steeds meer over de bezoekersstromen en kijken nu hoe hierop gereageerd wordt", luidt de uitleg van de voorlichtster. "We zetten ons personeel zo efficiënt mogelijk in. Over de huidige bezoekersaantallen zijn we tevreden."
De 35 miljoen euro kostende uitbreiding van Toverland werd op 7 juli officieel geopend. Toen de bezoekersaantallen de eerste paar weken zwaar tegenvielen, gaf het pretpark het warme weer de schuld.