Meer pretparken slachtoffer van grappenmakers Google Maps
03-12-2018, 09.19 uur
Niet alleen de Efteling is het slachtoffer geworden van grappenmakers die speelden met de namen van attracties op Google Maps. Ook pretparken als Walibi Holland, Toverland, Walibi Belgium, Phantasialand en Disneyland Paris hebben kunnen zien hoe benamingen in de online kaartendienst ongevraagd werden gewijzigd.
Gistermiddag bleek dat een groot aantal Efteling-attracties in Google Maps een andere naam had gekregen. Zo heette De Vliegende Hollander plotseling De Vliegende Belg en ging Baron 1898 door het leven als Bacon 1898. De meeste aanpassingen zijn inmiddels teruggedraaid, al wordt PandaDroom nog wel Pandaloods genoemd.
Nu hebben kwajongens het voorzien op andere parken, zoals Walibi Holland. De lanceerachtbaan Xpress: Platform 13 veranderde daar in Xpress: Platform 1898 en de schokkerige coaster Condor wordt ironisch genoeg vermeld als Smooth Condor. Kinderachtbaan Drako kreeg de merkwaardige naam Doekje. Merlin's Magic Castle werd Merlin's Magic Graffiti.
Ook het Limburgse Toverland moest eraan geloven, met themagebieden als Land van Loods (in plaats van Land van Toos) en Magisch Weiland (in plaats van Magische Vallei). Verder wijzigde iemand de naam van het dubbele reuzenrad Wirbelbaum in Tessa Is Lekker en kennen we achtbaan Booster Bike nu als Booster Pik.
Wie met behulp van Google Maps door Phantasialand loopt, merkt dat nagenoeg alle attracties ineens Taron heten. Opvallende aanpassingen in Walibi Belgium: Dalton Pleasure (in plaats van Dalton Terror) en Psyké Bovenground (in plaats van Psyké Underground). Volgens Google Maps kunnen bezoekers van Disneyland Paris een prinses ontmoeten bij BIEM (in plaats van Princess Pavillion). Mijntrein Big Thunder Mountain moet het doen met de suggestieve benaming Big Juicy Black D.
Veel parken kunnen wel lachen met de tijdelijke wijzigingen. "Welke naam je ons ook geeft, we blijven gewoon de Efteling!", liet het Kaatsheuvelse sprookjespark gisteren op Twitter weten. "Zo blijkt maar weer hoe creatief onze fans zijn", grapt woordvoerster Tessa Maessen van Toverland.