Protest tegen Coca-Cola-kamer in Efteling Hotel
18-12-2018, 13.55 uur
Is de Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel wel zo onschuldig als het lijkt? Voedselwaakhond Foodwatch is een actie gestart tegen de kleurrijke hotelkamer in het sprookjeshotel. Volgens de consumentenorganisatie worden kinderen ermee aangespoord om ongezonde suikerdrankjes te nuttigen.
De hotelkamer stamt uit 1994. In 2016 volgde een grote opknapbeurt. Hotelgasten worden omringd door opvallende Coca-Cola-reclames en gratis flesjes cola. Bovendien staan er in het attractiepark verschillende frisdrankautomaten van Coca-Cola, soms met geluids- en lichteffecten om de aandacht van bezoekers te trekken.
Dat moet stoppen, vindt Foodwatch. Daarom wordt er een officiële klacht ingediend bij de EU Pledge, een Europees samenwerkingsverband van verschillende grote producenten van eten en drinken. Verder wordt de Efteling opgeroepen om afstand te nemen van Coca-Cola als 'partner in kwaliteit'.
Reclame
"De hotelkamer is een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers van bijvoorbeeld Doornroosje, Assepoester en Hans en Grietje", vindt de organisatie. "Kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod aan te bieden, niet door hen te bestoken met reclame."
Om het protest kracht bij te zetten, werd er ook een video opgenomen in de suite. "Vanuit de hotelkamer roepen we zowel Coca-Cola als de Efteling op om te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark", zegt een woordvoerster. "Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrankhotelkamer, opdringerige logo's en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret."
Kinderen
De frisdrankgigant beloofde in 2014 nog om geen evenementen voor kinderen te zullen sponsoren. "Bij pretparken kun je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht", aldus de voorlichtster.
De Efteling laat weten dat het park de laatste jaren juist heel actief bezig is met verantwoorde producten voor kinderen. "Denk aan water in kindermenu's, de keuze voor snoepgroenten en geen actieve reclame meer voor reguliere Coca-Cola", legt een woordvoerster uit. "Het heeft dus onze aandacht."
Ze geeft toe dat er nog wel wat te verbeteren valt. "We doen vast nog niet alles perfect, dus dit is een goed signaal van Foodwatch. Dat gaan we verder bespreken met Coca-Cola." De kans dat de hotelkamer gaat verdwijnen, lijkt echter klein. "Wij geloven in keuze en variatie, zowel bij eten en drinken als bij hotelkamers. De Coca-Cola-kamer is niet 'in your face', die kies je bewust."