Marketingexpert: 'Efteling laat betalende bezoekers in de kou staan'
29-01-2019, 23.03 uur
Betalende Efteling-bezoekers zijn zwaar de dupe van grootschalige bedrijfsevenementen in het attractiepark. Dat vindt marketingexpert Marc van Eck. In een column op de website MarketingTribune heeft hij geen goed woord over voor dergelijke evenementen.
De Efteling wordt in het laagseizoen regelmatig afgehuurd door commerciële partijen, met enorme drukte tot gevolg. Hoewel de Efteling daar expliciet voor waarschuwt op de openingskalender op de officiële website, was een vriend van Van Eck afgelopen weekend toch onaangenaam verrast.
"Als hardwerkende burger had hij het volle pond betaald en expres gekozen voor een dag met regen in de hoop dat het dan lekker rustig zou zijn", beschrijft de marketingdeskundige. "Niets bleek minder waar." De dag begon al met een file. "En toen hij eindelijk bij de poort aankwam hingen daar lelijke gele spandoeken en kreeg hij een gele muts op zijn kale hoofd gedrukt. Het bleek een soort Jumbo-klantendag."
Bedrogen
Ondanks het slechte weer was het park bomvol, met gigantische wachtrijen bij de attracties. "De Jumbo-klanten bleken minder dan 20 procent van zijn prijs betaald te hebben en bleken ook nog van het meest luidruchtigste soort. Kortom, mijn goede vriend voelde zich terecht volledig bedrogen. Niets van zijn verwachting was uitgekomen."
Van Eck roept het attractiepark op om te stoppen met dergelijke uitkoopdagen. "Blijkbaar zit Efteling vol op de commerciële toer, vult lege dagen voor een habbekrats met klanten van andere merken en laat ondertussen echte klanten ook gewoon komen en zet hen daarmee letterlijk in de kou."
Ook aanstaande zaterdag is de Efteling het decor van een bedrijfsevenement, dan van Philips.