Marketingmanager Phantasialand vecht ruzie uit op internetforum
17-02-2019, 21.11 uur
De ruzie tussen een Nederlandse youtuber en Phantasialand krijgt nog een staartje. Alain Garnier, de Nederlandse marketingmanager van het Duitse pretpark, heeft ervoor gekozen om een akkefietje over een YouTube-video uit te vechten op een openbaar internetforum.
Phantasialand is boos omdat een Nederlandse youtuber zonder toestemming opnames maakte in attracties. Afgelopen week bleek al dat het attractiepark heeft gedreigd met een parkverbod als de video niet verwijderd zou worden. Ook het openbaar maken van dat dreigement zou een parkverbod kunnen opleveren, waarschuwde Garnier in privéberichten en e-mails aan de videomaker.
Nu de berichten van Garnier tóch geopenbaard zijn, besloot hij zichzelf in de discussie te mengen op het forum van Themepark.nl. "Ik wil jullie toch even van wat informatie voorzien, want er zijn altijd van die types die menen dat ze het allemaal zo goed weten", schrijft de gefrustreerde Phantasialand-manager.
Tenenkrommend
Garnier klaagt dat de videomaker eerder had toegezegd dat hij het filmpje wel zou weghalen. Nu dat niet gebeurt, blijft de marketeer hem bestoken met berichten. "Ik heb hem de afgelopen twee weken tweemaal herinnerd aan zijn belofte, maar hij besloot niet meer te reageren." Dat de youtuber vervolgens zijn verhaal deed bij Looopings, vindt Garnier helemaal tenenkrommend. "Wees een vent en hou je aan je belofte."
De youtuber in kwestie - Leisure Levi - krijgt veel bijval op het forum. Gebruikers noemen de reactie van Phantasialand "extreem kansloos" en "erg kinderachtig". "Dit filmpje is voor mij een reden om Phantasialand te bezoeken!", reageert Lars Janssen. "De reactie van het park zorgt er echter voor dat ik er toch maar weg blijf." Ook forumeigenaar Serge Kapitein is van mening dat het attractiepark zich wel erg kleinzerig opstelt. "Vind de hele gang van zaken eerlijk gezegd onprofessioneel. Phantasialand zou hierboven moeten staan."
Ongebruikelijk
Het is hoogst ongebruikelijk dat managers van attractieparken zich publiekelijk bemoeien met discussies op internet. Andere hooggeplaatste medewerkers van grote Europese parken hebben wel wat beters te doen dan zich opwinden over YouTube-filmpjes. Garnier kennelijk niet.
De marketingmanager reageert niet op vragen van Looopings. Zijn werkgever heeft Looopings op de zwarte lijst geplaatst na "te kritische berichtgeving".