Zo veel Mickey-oortjes verkoopt Disneyland Paris per jaar
23-03-2019, 13.44 uur
Het meest iconische souvenirtje van Disneyland Paris is ongetwijfeld een paar Mickey-oren. Het is haast onmogelijk om de Disney-parken te bezoeken zonder bezoekers tegen het lijf te lopen die de herkenbare Mickey-oren dragen. Maar hoeveel worden er per jaar van verkocht?
In een interview met het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes onthult manager productontwikkeling Hélène Chaupin hoe vaak de oortjes over de toonbank gaan in Disneyland Paris. Jaarlijks nemen maar liefst 750.000 bezoekers het souvenirtje mee naar huis. Toch zijn de Mickey-oren niet het meest verkochte aandenken.
Disneyland Paris verkoopt elk jaar namelijk twee miljoen sleutelhangers, weet Chaupin. De manager benadrukt dat er grote verschillen zijn tussen de interesses van Europese, Amerikaanse en Aziatische bezoekers. "Knuffels van Stitch en zijn vrouwelijke tegenhanger Angel worden bij ons het meest verkocht, maar in de Amerikaanse parken doet Angel het bijvoorbeeld lang niet zo goed", legt ze uit. "Europeanen zijn gek op haar. Ze is roze en zacht."
Marketingboodschappen
Ook qua kleding hanteert Disneyland Paris een andere aanpak ten opzichte van overzeese Disney-resorts. "Mensen uit Europa willen liever geen marketingboodschappen op hun kleding dragen, dus daar houden we rekening mee."
De T-shirts van Disneyland Paris worden in Portugal geproduceerd. Het ontwikkelen van een nieuw souvenirtje duurt meestal twaalf tot achttien maanden. "De productlijn voor het kerstseizoen van 2019 hebben we net afgerond." Wat verder opvalt, is dat de kerstwinkels in Disneyland de grootste omzet generen in juli - en dus niet in de kerstperiode. "Omdat kerstdecoraties gezien worden als een aandenken aan een Disney-trip."
Vijftien miljoen
De twee parken van Disneyland Paris - het Disneyland Park en het Walt Disney Studios Park - verwelkomen samen ongeveer vijftien miljoen bezoekers per jaar.