Nieuw uiterlijk voor frisdrankautomaten Efteling: 'Niet meer gericht op kinderen'
23-04-2019, 12.41 uurBeeld: @tjalle0416, @Eftelfan_daniel
De frisdrankautomaten in de Efteling zien er vanaf vandaag anders uit. Het attractiepark besloot in samenwerking met leverancier Coca-Cola om de automaten minder aantrekkelijk te maken voor kinderen. Voedselwaakhond Foodwatch klaagde eerder dat het sprookjesachtige uiterlijk van de automaten jonge bezoekers zou verleiden om ongezonde suikerdrankjes te kopen.
De Efteling werd deze maand ook op de vingers getikt door EU Pledge, het zelfreguleringsorgaan van de Europese voedselindustrie. Op de vernieuwde automaten staat een afbeelding van de skyline van het sprookjespark, met silhouetten van bekende attracties.
"Het is heel subtiel, maar je herkent wel de Efteling en de producten van de leverancier", vertelt een woordvoerster aan Looopings. "Maar dan zonder sprookjesfiguren gericht op kinderen." Wie goed kijkt, spot attracties als Symbolica, de Python, De Vliegende Hollander en Baron 1898. "Onze skyline is heel algemeen, die kun je ook zien als je hier langsrijdt."
Elfje
Toch staat op één van de automaten nog een silhouet van een fladderend elfje uit Droomvlucht. "Als Efteling zullen we altijd kiezen voor thematisering", aldus de voorlichtster. "Dat doen we overal in het park, dus ook hier."