Efteling haalt reclame voor Coca-Cola weg na klacht
09-05-2019, 16.56 uurBeeld: @ramonheeren
De Efteling heeft een reclame-uiting voor Coca-Cola weggehaald. Dat bevestigt een woordvoerster van het attractiepark aan Looopings. Tot nu toe was in horecacomplex Station de Oost een decoratief colaflesje te vinden waarmee een mini-attractie geactiveerd kon worden: de zogeheten zoötroop.
Dat is een carrousel met 3D-figuren die met behulp van lichtflitsen tot leven lijken te komen als het platform gaat draaien. Eind vorig jaar diende voedselwaakhond Foodwatch een klacht in tegen de "Coca-Cola-kinderattractie". Die zou namelijk in strijd zijn met een Europees verbod op kindermarketing.
Het flesje is nu vervangen door een belletje. Volgens de Efteling-voorlichtster gebeurde dat op initiatief van de frisdrankproducent zelf.
Automaten
De afgelopen maanden was er veel te doen over kindermarketing in de Efteling. Na klachten van Foodwatch werden onlangs al de frisdrankautomaten in het park aangepast. Die kregen een nieuw uiterlijk, dat niet meer gericht is op kinderen.