Projectmanager blikt na tien jaar terug op Efteling-achtbaan Pegasus: 'Onze droom kwam uit'
18-06-2019, 19.26 uur
Wie kent de Pegasus uit de Efteling nog? Het is vandaag precies tien jaar geleden dat de iconische houten achtbaan voor de allerlaatste keer operationeel was. Op 19 juni 2009 maakte de Efteling bekend dat de familieattractie nooit meer open zou gaan. Looopings sprak tien jaar na dato met projectmanager Lex Lemmens (75), die begin jaren negentig verantwoordelijk was voor de komst van de achtbaan.
De Efteling was destijds op zoek naar een rollercoaster die snel opgeleverd zou kunnen worden. "Verschillende ideeën passeerden de revue: van een mijntrein tot een stalen familieachtbaan", vertelt Lemmens. Men dacht zelfs aan het overnemen van een bestaande Duitse kermisachtbaan.
Het was Lemmens die de directie uiteindelijk wist te overtuigen om voor een houten achtbaan te kiezen. In 1990 werd daarvoor een Amerikaanse achtbaanontwerper ingeschakeld. "Dat was een hectische periode." Op 1 juli 1991 kon de Pegasus geopend worden.
Droom
"Efteling-ontwerper Ton van de Ven en ik speelden al veel langer met het idee voor een houten achtbaan in de Efteling", weet de technicus nog. "Wij vonden het attractietype gewoon ontzettend goed bij de Efteling passen. Met de realisatie van de Pegasus kwam onze gezamenlijke droom uit."
De Pegasus kwam pal naast de Python te liggen. Op een entreebord met een logo na werd de attractie niet gedecoreerd. Daarmee was de coaster een vreemde eend in de bijt in een tijdperk waarin de Efteling investeerde in themabelevingen als Fata Morgana (1986), het Volk van Laaf (1990) en Droomvlucht (1993).
Sneller
Toch was de achtbaan met name bij gezinnen met kinderen populair. Dat veranderde rond het begin van de 21e eeuw, toen de Pegasus in de nabije omgeving concurrentie kreeg van grote jongens als Bandit in Movie Park Germany, Robin Hood in Walibi Holland en Troy in Toverland. Die houten banen waren vele malen hoger, langer en sneller.
Dat de Pegasus ondertussen steeds oncomfortabeler werd, was ook funest voor de reputatie van de attractie. "Het was te merken dat er niet meer zo veel werd geïnvesteerd in het onderhouden van de baan", zegt Lemmens. Met name de laatste bocht van de achtbaan werd als zeer pijnlijk ervaren. Het toevoegen van een extra rem in 2005 had niet het gewenste effect.
Wakker
Daarom viel in 2009 de beslissing om de Pegasus te slopen. Lemmens, die in 2005 vertrok bij de Efteling, heeft daar nooit wakker van gelegen. "We hebben er met Joris en de Draak namelijk een veel spectaculairdere houten achtbaan voor teruggekregen."
Vandaag de dag is er nagenoeg niets in de Efteling dat nog herinnert aan de Pegasus. Er staat geen verwijzing in het park en ook in het Efteling Museum is geen eerbetoon te vinden aan de Efteling-klassieker. "Maar de keuze voor de Pegasus in de jaren negentig heeft er indirect toe geleid dat we nu een prachtbaan als Joris en de Draak in de Efteling hebben staan. Dat is een mooie gedachte."