Directeur Efteling ziet Europa-Park als grootste concurrent
02-07-2019, 14.42 uur
Niet Disneyland Paris, maar het Duitse attractiepark Europa-Park is de grootste concurrent van de Efteling. Dat vertelt Efteling-directeur Fons Jurgens in een interview.
De Efteling heeft heel veel concurrenten, legt Jurgens uit in gesprek met Roelof Hemmen van BNR Nieuwsradio. "We concurreren met alle soorten van vrijetijdsbesteding. Dat kan ook een dagje strand, een dagje winkelen, een museum of een dierentuin zijn." Als de Efteling-baas specifiek gevraagd wordt naar de pretparkbranche, noemt hij Europa-Park.
"Wij willen graag een internationaal attractieparkresort zijn", aldus Jurgens. "Dan is de de grootste concurrent Europa-Park in Zuid-Duitsland." En Disneyland Paris dan? "Disney is veruit de grootste, maar wat zij doen is toch wel echt anders. Heel Amerikaans. Wij zijn West-Europees en vertellen West-Europese verhalen."
Rolmodel
De directeur ziet Disneyland Paris als een bestemming waar de gemiddelde Europeaan één of twee keer in het leven heen gaat. "Disney is wel echt een ander soort bestemming, een ander product. Naar de Efteling en ook Europa-Park kun je meerdere keren toe." Jurgens ziet Disney niet als een rolmodel. "Ik vind wel dat zij een aantal dingen heel erg mooi doen."
Verder bevestigt Jurgens in het interview nogmaals dat de Efteling de komende jaren vooral wil investeren in het verbeteren van de kwaliteit. "We gaan voor een 9+-ervaring." Nu geven bezoekers het park nog gemiddeld een 8,6 als rapportcijfer. Belangrijke agendapunten zijn het verbeteren van bestaande attracties en het verhogen van de capaciteit, zodat de rijen korter worden.
Ratatouille
De Efteling trok vorig jaar bijna 5,4 miljoen bezoekers. Europa-Park noteerde ruim 5,6 miljoen gasten. Beide parken hebben de afgelopen jaren enkele grote nieuwe attracties geopend. De laatste grote toevoeging in Disneyland Paris was de darkride Ratatouille in 2014.