Dit is het logo van de nieuwe Efteling-achtbaan Max & Moritz
04-08-2019, 02.53 uur
Het logo van de nieuwe Efteling-achtbaan Max & Moritz is bekend. De Efteling heeft het officiële beeldmerk van de rollercoaster geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Ook de slogan is daardoor onthuld: "2 achtbanen voor donderstenen".
Max & Moritz wordt een dubbele powered coaster van de Duitse fabrikant Mack Rides, gebouwd op de plek van de Bob. Die gaat begin volgende maand definitief dicht. Een powered coaster is een elektrisch aangedreven achtbaan zonder een klassieke kettinglift.
Het geregistreerde logo bestaat uit getimmerde houten plankjes die samen letters vormen, waarbij de naam van de attractie gespeld wordt als 'Max + Moritz'. Op de achtergrond is het getal 8 te zien. Een speels lettertype toont de slagzin. Het gaat wel om een schematische weergave, nog zonder details en kleuren.
Stationsgebouw
Bij de sloop van de Bob blijft het stationsgebouw staan. Dat bouwwerk uit 1985 zal worden hergebruikt voor Max & Moritz. Het hele project gaat zo'n 15 miljoen euro kosten. In het voorjaar van 2020 vindt de opening plaats.
De nieuwe achtbaan wordt vernoemd naar een gelijknamig Duits verhaal uit 1865, over twee kwajongens die hun dorp onveilig maken. Ze halen zeven streken uit, waarvan de laatste voor hen slecht afloopt.
De term 'donderstenen' in de slogan doet denken aan een andere Nederlandse achtbaan. In Avonturenpark Hellendoorn staat al sinds 2005 een kinderachtbaan die de naam Donderstenen draagt.