Europa-Park werd gewaarschuwd voor probleem met ketting houten achtbaan
21-08-2019, 12.50 uur
Europa-Park was op de hoogte van mogelijke problemen bij de ketting van houten achtbaan Wodan. Gisteren moest de rollercoaster halsoverkop gesloten worden na een bizar incident. De ketting brak terwijl een trein omhoog getakeld werd, waardoor stalen kettingschakels zich ophoopten op de liftheuvel. De Amerikaanse fabrikant Great Coasters International (GCI) heeft pretparken afgelopen voorjaar nog expliciet gewaarschuwd voor zo'n situatie.
In een memo van 15 maart 2019 schrijft het bedrijf dat de liftheuvels van alle houten achtbanen van GCI onmiddellijk aangepast moeten worden. Het toevoegen van een belangrijk onderdeel zou een ongeluk zoals gisteren in Europa-Park moeten voorkomen.
"Great Coasters eist de toevoeging van een 'chain retainer angle' op het bovenste gedeelte van de ketting om het slippen van de ketting te voorkomen in het geval van een breuk", staat in het bulletin. "Bij het breken van een ketting door overmatig gebruik kan de ketting, afhankelijk van de locatie van de trein en de breuk, naar beneden glijden in de bovenste kettingbak. Dat kan resulteren in een gevaarlijke situatie."
Slijtage
Precies dat gebeurde gisteren bij Wodan in Europa-Park. Volgens een woordvoerder van het Duitse attractiepark was het bewuste onderdeel echter al aanwezig sinds de opening in 2012. Waarom het dan alsnog fout ging, is op dit moment niet duidelijk. De kettingbreuk zou zijn veroorzaakt door slijtage. Inmiddels is de achtbaan weer open voor publiek, met twee van de drie treinen.
Europese pretparken houden de situatie in Europa-Park ondertussen nauwlettend in de gaten. Toch worden er in andere parken niet onmiddellijk maatregelen getroffen, vertellen woordvoerders aan Looopings.
Controleren
"Het verplichte onderdeel is bij ons reeds aanwezig", zegt technisch directeur Stefaan Van Damme van de Plopsa Group. Plopsa heeft twee achtbanen van GCI: Heidi The Ride in Plopsaland De Panne (België) en Wilkolak in Majaland (Polen). "Onze ketting wordt nagemeten volgens de beschreven procedure. De rek ligt ruim onder de maximaal toegelaten hoeveelheid. Dat controleren en documenteren we elke 125 dagen."
Ook Toverland maakt zich geen zorgen. Daar opende in 2007 de eerste GCI-baan van Europa: Troy. "De ketting van Troy wordt periodiek gecontroleerd op basis van de handleiding", weet een voorlichtster van het Limburgse attractiepark. Er zouden dan ook "geen verdere maatregelen" nodig zijn.
Vervelend
De Efteling spreekt over "een heel vervelende situatie, vooral voor de gasten van Europa-Park". Houten achtbaan Joris en de Draak (2010) werd ook ontwikkeld door de Amerikanen. "Veiligheid staat voorop. Daarom kijken we altijd met een leverancier of concullega of we iets van een gebeurtenis als deze kunnen leren." Ook nu staat de Efteling in contact met de leverancier. "Maar op dit moment is er geen reden om actie te ondernemen."