Pretpark verkoopt veel meer vegetarische gerechten door trucje
15-10-2019, 11.54 uur
Een attractiepark in Zweden heeft het aantal verkochte vegetarische gerechten enorm laten stijgen met behulp van een slimmigheidje. Tijdens een testperiode bestelden bezoekers van een restaurant in pretpark Liseberg plotseling bijna 80 procent meer vegetarisch voedsel dan gewoonlijk. Een woordvoerster legt uit hoe dat kan.
De pilot vond afgelopen zomer plaats bij het restaurant Café Taube. "Bezoekers bestelden daar eerder nauwelijks vegetarische gerechten", vertelt de voorlichtster aan Looopings. "We hebben gekeken waar gasten hun keuzes op baseerden. Dat zorgde voor een opvallend en interessant resultaat."
Het pretpark voerde enkele kleine wijzigingen door. "Zo hebben we de vegetarische opties op het menu betere omschrijvingen en meer inspirerende namen gegeven", legt de woordvoerster uit. "Ook hebben we de volgorde van het menu veranderd, met de vegetarische gerechten helemaal bovenaan."
Pizza
Dat bleek voldoende om het aantal vegetarische bestellingen met 76 procent te laten stijgen. De zegsvrouw benadrukt dat Liseberg sinds 2014 ook een volledig vegetarisch buffetrestaurant heeft: The Green Room. "We hebben destijds een traditioneel pizzarestaurant vervangen. Je kunt wel zeggen dat vegetarisch voedsel voor ons erg belangrijk is."
Liseberg, goed voor ruim drie miljoen bezoekers per jaar, heeft aangekondigd in 2025 het meest duurzame pretpark ter wereld te willen zijn. Dat moet ook bereikt worden door minder energie te verbruiken, meer afval te recyclen en minder voedsel te verspillen. Verder wil men wegwerpplastic verbannen. Om het doel te bereiken heeft het park een speciale duurzaamheidsmanager in het leven geroepen.