Chaos en woede door bizarre drukte in Spaans pretpark PortAventura
06-11-2019, 21.23 uur
De herfstvakantie is geen goed moment om een bezoek te brengen aan het Spaanse pretparkresort PortAventura World in Salou. Dat werd afgelopen week nog maar eens duidelijk. Extreme drukte zorgde voor opstootjes en krankzinnig lange wachtrijen, blijkt uit een groot aantal boze berichten op social media.
Halloween bracht gigantisch veel toeristen op de been. De informatieborden in het park kunnen een wachttijd tonen van maximaal twee uur, maar online klagen teleurgestelde bezoekers dat ze meer dan vier uur moesten wachten op een achtbaanritje.
"Het park is overvol, met wachtrijen van ruim vier uur om één attractie te berijden, terwijl de informatiepanelen desinformatie verspreiden", meldt Javi Castro op Twitter. "Wat een oplichting: wachttijden zijn dubbel zo lang als wat aangegeven wordt", foetert María Vicente. Adrian Martin: "Twee uur? In je dromen!" Alejandra Mileny: "Twee uur wachten? Minstens vier."
Veiligheid
"Elk jaar hetzelfde liedje", reageert iemand. "Het is 18.30 uur en we doen de derde attractie van de dag", zegt een ander. Oscar Cavero maakt zich zorgen over de veiligheid. "Wat als er een groot ongeluk gebeurt?" Andrea Bello: "Dit is ongehoord. Misschien in het vervolg minder denken aan het maximaliseren van de de winst en meer aan de klant?"
PortAventura World bestaat uit de pretparken PortAventura Park en Ferrari Land. Bezoekers kunnen voor enkele tientjes een Express Pass kopen om de wachtrijen over te slaan. Op drukke dagen worden echter zo veel voorrangspasjes verkocht dat ook die rijen uitpuilen.
Bedrog
"We staan al anderhalf uur te wachten en we zijn nog steeds niet aan de beurt", schrijft iemand vanuit de Express-rij van lanceerachtbaan Furius Baco. "90 procent van de gasten heeft een Express Pass", verzucht ene David. "Het systeem zou andersom moeten werken." Jesús Mataro: "Met een Express Pass zou ik maximaal vijf minuten moeten wachten. In werkelijkheid anderhalf uur. In één woord: bedrog!"
Ana Angulo spreekt over een "zeer slechte ervaring". "We hebben kunnen 'genieten' van de eindeloze rijen, uren en uren." Joan Carol spreekt PortAventura persoonlijk aan op de problemen in het park. "Dit is niet waar we voor betaald hebben. Hoe gaat u ons compenseren?", staat in een bericht aan het officiële Twitter-account van het resort. Er kwam geen reactie.
10 euro
Ook voor een nieuwe halloweenattractie - aangekondigd als een beleving met een "beperkte capaciteit" - bedroeg de wachttijd tweeënhalf tot vier uur. Er moest 10 euro voor bijbetaald worden. "De wachtrijen zijn hier het engste gedeelte", aldus Gareth Bopst. Marta Garcia: "De rijen in PortAventura zijn de reden dat ik bang ben voor Halloween."
"Ongelofelijk!", klaagt ene Alicia. "Oneindig lange wachtrijen en voortdurende storingen: dit is oplichterij. Hoe krijg ik mijn geld terug? Het is een ramp." Bij de kassa's, de informatiebalie en de kaartcontrole ontstond commotie toen bezoekers personeelsleden besloten te confronteren met hun onvrede. Op filmpjes is te zien hoe een woedende menigte hatelijke leuzen scandeert. Beveiligers moesten optreden om de gemoederen tot bedaren te brengen.
Geleerd
Vorig jaar ontstonden vergelijkbare problemen tijdens de halloweenperiode in PortAventura. Kennelijk heeft het management daar weinig van geleerd.