Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Disneyland Paris

Documentaire over ontstaan Disneyland Paris: 'mooiste themapark ter wereld' werd een nachtmerrie

22-11-2019, 12.31 uur

Een intrigerende documentaire neemt de kijker mee achter de schermen van de ontwikkeling en de bouw van Disneyland Paris. Enkele weken terug werd de documentairereeks The Imagineering Story gelanceerd op streamingdienst Disney+. De derde aflevering, die vandaag verscheen, gaat grotendeels over het ontstaan van het Franse Disney-resort en de enorme problemen die daarbij kwamen kijken.

Toenmalig Disney-directeur Michael Eisner had eind jaren tachtig één belangrijke opdracht voor zijn ontwerpers: creëer het mooiste themapark ter wereld. Naar geld werd nauwelijks gekeken. Maar wat een droomproject had moeten worden, vergelijkbaar met de succesvolle lancering van Tokyo Disneyland in 1983, liep al snel uit op een nachtmerrie.

Toen de aandelen van Euro Disneyland op de markt kwamen, werd Eisner door Franse communisten bekogeld met eieren. "Er was een typische Franse argwaan", vertelt hij in de documentaire. "Links Frankrijk zei: onze cultuur is prima, we willen geen gekke Amerikanen. Dat was onze start in Europa." Fransen waren beledigd door de komst van Disney, zegt oud-directeur Philippe Gas. "Men vroeg zich af of Disney - met verhalen voor kinderen - in het licht van grote Franse schrijvers en schilders wel cultureel was."

Negatieve publiciteit
Disney-baas Eisner had erop gerekend dat het Franse publiek verliefd zou worden op het 'magische koninkrijk'. Niets was minder waar. Europeanen vreesden de dreiging van cultureel imperialisme. En ze waren beledigd door de dominante houding van Disney's managers. In combinatie met een economische recessie en voortdurende negatieve publiciteit was de opkomst in openingsjaar 1992 veel lager dan verwacht. De hotelbezetting lag rond de 60 procent.

"We dachten dat we net zo veel van een gast in Frankrijk konden vragen als van een gast in Florida", aldus Eisner. "Dat was echt heel dom. Gewoon dom. We bouwden te veel hotelkamers, we gaven te veel geld uit." Twee jaar na de opening stond Euro Disneyland op het randje van een faillissement.

Naamswijziging
Een herstructurering van de schulden en een naamswijziging konden het park tijdelijk redden. Europeanen associeerden de term 'euro' met handel, terwijl 'Parijs' eerder symbool stond voor romantiek en magie. Daarom werd de naam Euro Disneyland verruild voor Disneyland Paris. Ook koos men er na massale kritiek voor om toch wijn te gaan schenken in restaurants.

Daarmee was de nachtmerrie nog niet voorbij. De financiële rompslomp bleef bestaan. En door de plotselinge dood van operationeel directeur en adviseur Frank Wells in 1994 stond Eisner er plotseling alleen voor. Uitbreidingsplannen werden noodgedwongen in de ijskast gezet. Het toenmalige management voelde zich vernederd.

Anekdotes
De derde aflevering van The Imagineering Story, met nooit eerder vertoonde beelden en fascinerende anekdotes van een hoop Disney-prominenten, is te bekijken op Disney+. Het gedeelte over Disneyland Paris begint na 21 minuten. Volgende week verschijnt aflevering vier.































Meer Disneyland Paris
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be