App die bezoekers per minuut laat betalen bij pretparken is failliet
07-12-2019, 13.20 uur
Een innovatief idee voor de pretparkwereld lijkt roemloos ten onder te gaan. Het bedrijf Tapperuse, dat bezoekers per minuut laat betalen bij attractieparken en dierentuinen, is failliet. De rechtbank heeft op 26 november het faillissement uitgesproken, ontdekte Looopings. Een woordvoerster van de firma bevestigt de gang van zaken.
Tapperuse werkt met behulp van een app, die op dit moment nog gewoon in de lucht is en betalingen accepteert. Of de deelnemende dagattracties dat geld ooit zullen ontvangen, is maar de vraag. Gebruikers kunnen 'intappen' bij verschillende dagattracties, waarna ze alleen hoeven te betalen voor de minuten die ze er doorbrengen.
Het initiatief zou korte bezoekjes moeten stimuleren. Aan Tapperuse doen grote namen mee als het Dolfinarium, DierenPark Amersfoort en Bobbejaanland. Ook kleinere bestemmingen als Sea Life Scheveningen, dierenpark Avifauna, Amusementspark Tivoli, BillyBird Park Hemelrijk, Sprookjesbos Valkenburg en Wunderland Kalkar hebben zich aangemeld. De Efteling heeft volgens een woordvoerster meermaals contact gehad met Tapperuse, maar daar is uiteindelijk geen samenwerking uit voortgevloeid.
Curator
Er zijn geen plannen voor een doorstart, laat mede-initiatiefnemer Ronald de Groot aan Looopings weten. Als reden voor het faillissement noemt hij "een dusdanig inhoudelijk strategisch verschil van inzicht waardoor verdere voortzetting van de activiteiten niet meer haalbaar was". Een door de rechtbank aangewezen curator, werkzaam bij Holla Advocaten uit Den Bosch, is niet bereikbaar voor een reactie.
De Groot en collega Wilbert Witkamp dachten eerder nog dat ze goud in handen hadden met het idee. "Wij zijn een startup met kennis van zaken, die op een trend zit en waarop de jeugd zit te wachten", vertelde Witkamp afgelopen juli in een interview met zakenblad Quote, toen hij probeerde om 2 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen. "We spelen in op een behoefte."
Onmisbaar
De Groot plaatste in juli nog een jubelverhaal op LinkedIn met de titel "Waarom genereert Tapperuse meer omzet en biedt het tegelijkertijd service naar de gasten?". Daarin beschrijft hij dat zijn app vandaag de dag eigenlijk onmisbaar is. "De dagattractiemarkt is toe aan een andere mindset, die past bij het huidige tijdperk van de consument gericht op vrijheid, flexibiliteit en gemak."
Volgens De Groot is er ondanks het faillissement nog steeds veel vraag naar zijn project. "De opgedane kennis in combinatie met de gekochte activa zal gebruikt worden om een geheel nieuw product te ontwikkelen, vanuit hetzelfde principe", zegt hij nu.