Efteling wil bezoekers beter verspreiden met nieuwe app
20-10-2020, 17.32 uurBeeld: @promenadefotos
Een nieuwe app moet ervoor zorgen dat Efteling-bezoekers zich beter over het park verspreiden. De gratis smartphone-app Efteling Lab geeft gebruikers persoonlijk advies over attracties. Looopings maakte vorige maand al melding van het initiatief. Toen bevond het concept zich nog in een testfase.
Vandaag werd de app officieel gelanceerd voor iPhones. Een Android-versie volgt "op korte termijn". Uiteindelijk is het de bedoeling om de techniek te implementeren in de reguliere Efteling-app. De huidige losstaande applicatie is dus een tijdelijke oplossing.
De Efteling omschrijft het systeem als een "zelflerende, persoonlijke assistent die in de toekomst kan kijken". De app zou met 96 procent zekerheid kunnen voorspellen wat de wachttijden bij de attracties worden. Daarbij wordt ook rekening gehouden met horecatransacties en drukte op pleinen.
Rustige plekken
Gebruikers geven hun gezinssamenstelling op en vullen in welke attracties ze per se willen bezoeken. Op basis daarvan komt de app gedurende de dag met tips. Door bezoekers naar rustige plekken te sturen, worden bezoekersstromen geoptimaliseerd. "Hierdoor kunnen bezoekers van het attractiepark meer uit hun dag halen", staat in een persbericht.
"De Efteling is het eerste attractiepark ter wereld dat met deze functionaliteit gaat werken", laat men weten. Het systeem wordt Pennenveer genoemd. Eerder kreeg een chatrobot op de website van het park dezelfde naam.