Succes Walibi Holland wordt bestraft
25-02-2013, 22.51 uur
We kunnen Walibi Holland uitlachen omdat er geen geld is voor nieuwe attracties. Toch gaat het helemaal niet zo slecht met ons polderpark als je zou denken.
De kern van het probleem ligt niet in Biddinghuizen. Het is de Franse moedermaatschappij Compagnie des Alpes die bepaalt welk budget er naar Nederland wordt doorgesluisd. Daarbij geldt: hoe beter een pretpark scoort, hoe minder geld er komt voor nieuwe dingen
En laat Walibi Holland nou best aardig draaien. Uit de meest recente kwartaalcijfers blijkt dat de bezoekersaantallen van de Halloween Fright Nights vorig jaar met 6 procent omhoog zijn gegaan. De opbrengsten vlogen in die cruciale periode zelfs met 9 procent omhoog. Voor dat succes wordt Walibi Holland nu bestraft.
De redenatie: daar komen blijkbaar toch wel mensen, ook zonder interessante investeringen. Ondertussen krijgt het veel minder populaire Zuid-Franse collegapark Walibi Sud-Ouest 40 miljoen euro toegestopt voor onder meer een heel nieuw waterpark. Het kan blijkbaar wel. Het enige dat wij hoeven te doen, is een paar jaar thuisblijven.