Communicatiemanager Efteling aan het woord: wat is de communicatiestrategie van de Efteling?
02-04-2022, 07.01 uur
Hoe gaat de Efteling om met relletjes in de media en aankondigingen van nieuwe attracties? In een nieuwe aflevering van de Looopings Podcast geeft afdelingshoofd Femke van Es een kijkje in de keuken bij de communicatieafdeling van het grootste attractiepark van de Benelux. Daarbij blijft ook de ophef rond de sloop van het Spookslot niet onbesproken.
Het communicatiebeleid van de Efteling ligt altijd onder een vergrootglas, maar de laatste jaren waren op communicatiegebied intensiever dan ooit. Controversiële kwesties wisselden elkaar in hoog tempo af, van klachten over racisme tot acties van dierenactivisten en van onvrede over een nieuw bestemmingsplan tot ophef over de coronaregels.
Daar kwam onlangs de landelijke rel over het Spookslot bij. Aan het team van Van Es de taak om alle commotie dagelijks in goede banen te leiden, door op de juiste manieren en op de juiste momenten te reageren. De communicatiemanager blijft zelf normaal gesproken op de achtergrond, maar voor Looopings maakte ze een uitzondering.
Efteling-fans
In de 54 minuten durende podcast geeft ze openheid over de communicatiestrategie van de Efteling. Hoe wordt bepaald op welke manier grote bouwprojecten worden aangekondigd? Bestaat er zoiets als te vaak in het nieuws komen? En wanneer komt er eindelijk meer duidelijkheid over de opvolger van het Spookslot? Daarnaast vertelt de communicatiespecialist hoe de omgang met Efteling-fans de afgelopen jaren is veranderd.
Ook staat Van Es stil bij de verschillen tussen de afdelingen marketing en communicatie. Verder legt ze uit hoe er intern soms geworsteld wordt met beelden van achter de schermen. De Efteling wil best laten zien hoe bepaalde zaken werken, maar voor het grote publiek moet de betovering in stand blijven. Waar ligt de grens?
Beluister deze aflevering via Spotify
De Looopings Podcast is er voor iedereen die meer wil horen over de wereld van pretparken, dierentuinen en attracties. We spreken met prominenten uit de branche over hun werkzaamheden, visie en toekomstplannen. Wil je reageren, mail ons dan.
Luisteren én abonneren kan via gratis podcast-apps als Spotify, Apple Podcasts, Podimo, YouTube, Overcast, Podcast Addict, Castro en TuneIn.