Efteling-topattractie Droomvlucht maandenlang dicht voor ingrijpende onderhoudsbeurt
22-04-2022, 19.43 uurBeeld: PromenadeFotos
Voor Droomvlucht, de populairste attractie van de Efteling, staat een enorme onderhoudsbeurt op de planning. Later dit jaar gaat de geliefde darkride uit 1993 maandenlang dicht voor een ingrijpende renovatie, die miljoenen euro's gaat kosten. Daarbij worden delen van de 425 meter lange baan verstevigd.
De opknapbeurt is nodig omdat de constructie zwakke plekken vertoont. In 2013, twintig jaar na de opening, vond er al een vergelijkbaar onderhoudsproject plaats. Toen wilde de Efteling Droomvlucht "klaarmaken voor de komende twintig jaar", voor 2,5 miljoen euro. Dat is niet helemaal gelukt, want negen jaar later is er alweer groot onderhoud nodig.
Naast het verstevigen van baandelen is er aandacht voor de decors en de verlichting. De hele attractie wordt voorzien van duurzame led-lampen. In september vorig jaar ontstond nog een brandje in één van de scènes van Droomvlucht door toedoen van de ouderwetse halogeenverlichting.
Pratende trol
Tijdens de renovatie in 2013 zijn ook verschillende scènes onder handen genomen. Zo voegde de Efteling toen een slingerende, pratende trol toe aan het Zompenwoud en werd de Sterrentunnel tussen de Elfentuin en de Hemelburchten volledig vernieuwd. Wat er dit keer gaat veranderen, is nog niet duidelijk. Ook de precieze startdatum staat nog niet vast.
Een woordvoerder van de Efteling kan op dit moment alleen bevestigen dat er inderdaad groot onderhoud gepland staat voor Droomvlucht. "Waarschijnlijk voor eind dit jaar." Het attractiepark moet in de wintermaanden dus twee grote overdekte locaties missen. Naast Droomvlucht zal ook het Spookslot geen onderdeel meer zijn van het attractieaanbod. Het spookkasteel wordt na de zomer gesloopt.
Planeten
Droomvlucht werd ontworpen door wijlen Efteling-legende Ton van de Ven, de man achter onder meer Fata Morgana, het Spookslot, Villa Volta en Vogel Rok. Bezoekers zweven in enkele minuten langs elfen, faunen, trollen, planeten en kastelen.
De bouw ging begin jaren negentig gepaard met een hoop technische problemen. Het transportsysteem bleek in het beoogde openingsjaar niet te functioneren en de fabrikant ging failliet. "Dat ervaar ik nog steeds als een kras op mijn ziel", vertelde toenmalig projectmanager Lex Lemmens bij het 25-jarig bestaan van Droomvlucht in 2018.