Efteling heeft spijt van communicatie rond sluiting Spookslot: 'Achteraf gewoon niet zo slim'
03-04-2022, 23.05 uurBeeld: @KrisfromBelgium
De Efteling zou de communicatie rond de verdwijning van het Spookslot nu heel anders aanpakken. Eind januari ontstond een landelijke rel toen bleek dat het spookkasteel uit 1978 gesloopt gaat worden. Het attractiepark werd wekenlang bedolven onder boze reacties. Achteraf gezien was het communicatieplan niet erg handig, geeft communicatiemanager Femke van Es toe in een interview.
Men koos ervoor om het Spookslot-nieuws op 24 januari tussen neus en lippen door te brengen in een krantenartikel over de financiële status van de Efteling, tegelijk met de aankondiging van een hotel van 50 miljoen euro. Directeur Fons Jurgens liet weten dat het Spookslot nu eenmaal de minst gewaardeerde attractie was en daarom moest verdwijnen. Die nonchalante houding en onvolledige manier van communiceren schoot bij veel Efteling-liefhebbers in het verkeerde keelgat.
Van Es hield vooraf rekening met een aantal negatieve reacties, zo vertelt ze in een aflevering van de Looopings Podcast, maar niet met gigantisch veel ophef. "Hadden we erop gerekend dat het zo groot zou zijn? Nee." Ze onthult dat er lang getwijfeld is over het combineren van de nieuwtjes. Door een samenloop van omstandigheden kwam de bekendmaking over het Spookslot terecht in de week dat er al een kranteninterview met Jurgens gepland stond.
Uitgelekt
Uiteindelijk is besloten om alles op één hoop te gooien, ook omdat het hotelnieuws vooraf al volledig was uitgelekt. "Alle fans weten al dat er een hotel komt. Dan hebben zij ook nog iets nieuws en kunnen we hen ook nog wat nieuws brengen." Het pakte niet goed uit. "Die combinatie leek achteraf gewoon niet zo slim. We hadden het in eerste instantie gewoon even bij het hotel moeten laten. Dat verhaal moeten vertellen, later dat Spookslot-verhaal."
Van Es noemt de commentaren die de Efteling kreeg "intensief en heftig". "Dan zie je maar dat je niet alles kunt voorzien en niet alles zomaar in kunt schatten." Over de mening van Efteling-fans zegt ze: "Dat de fans echt verdrietig bleken, dat vonden we wel erg. Hadden we het achteraf iets anders gedaan? Ja, ik denk het wel. Het heeft opnieuw mijn ogen geopend over hoe intensief mensen van de Efteling houden."
Regie
In eerste instantie werd intern overwogen om de volledige plannen vanwege alle commotie vervroegd naar buiten te brengen. "De eerste paar dagen hebben we tegen elkaar gezegd: moeten we er iets mee? Aan de andere kant houden we graag regie over ons eigen nieuws. Dan hadden we het allemaal naar voren moeten halen voor iets dat nog best ver weg is."
Toch valt er ook nog wat positiefs te halen uit het verhaal, aldus de manager. Voor de Efteling is het prettig dat er nu een enorme hype is ontstaan rond de vervanger van het Spookslot. "We hebben er 100 procent vertrouwen in dat mensen straks gaan zeggen: dit is echt tof, dit is echt Efteling-waardig en dit brengt helemaal het gevoel terug dat we verwacht hadden. Ik denk absoluut dat we mensen straks gerust gaan stellen."
Boodschap
Bovendien gaat de Efteling bij het onthullen van de Spookslot-plannen inspelen op alle ophef, zo geeft Van Es aan. We hebben jullie gehoord, wordt de boodschap voor alle verontwaardigde en verontruste fans. "Ja, dat gaan we doen. Dat gaan ze zeker doen. Die plannen liggen er." Wanneer ze naar buiten komen, wil Van Es nog niet zeggen.
Door deze rel was de Efteling wel wekenlang intensief in het nieuws; behoorlijk goed voor de naamsbekendheid. Was het niet allemaal gewoon een vooropgezet plan? "Als je er van een afstandje naar zou kijken als communicatie-expert, dan zou je kunnen zeggen: alle publiciteit is publiciteit. Efteling is volop in het nieuws. Je kunt bijna zeggen: hebben ze het bewust gedaan? Is het een PR-stunt? Maar nee, natuurlijk was het dat niet."