Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Dolfinarium

Reclame Code Commissie is tevreden over aangepaste Dolfinarium-teksten

22-04-2022, 11.46 uur

De Reclame Code Commissie neemt genoegen met de gewijzigde teksten op de website van het Dolfinarium. Dierenrechtenorganisatie Bite Back had een klacht ingediend over enkele beweringen op de site van het zeedierenpark in Harderwijk. Nog vóór de uitspraak besloot het Dolfinarium om de bewuste teksten aan te passen.

Zo viel in het verleden te lezen dat de dieren in het Dolfinarium "absoluut" gelukkig zijn. "Die vraag kunnen we met een volmondig 'ja' beantwoorden." Ook werd geschreven dat dieren voldoende ruimte hebben en dat het park voldoet aan "de hoogste standaarden die worden bepaald vanuit de Europese Unie en de Nederlandse overheid".

Onzin, oordeelde Bite Back. Het Dolfinarium voelde wellicht al een beetje nattigheid, want enkele maanden geleden zijn de passages verwijderd of vervangen door een meer genuanceerde uitleg. Volgens het park waren daar al langer plannen voor. De Reclame Code Commissie (RCC) nam zowel de oude als de nieuwe uitingen onder de loep.

Visie
In de uitspraak valt te lezen dat de initiële klacht gegrond was, want de oude teksten waren volgens de reclamewaakhond inderdaad misleidend. Dat geldt echter niet voor de huidige website, inclusief de aanpassingen. "Uit de inhoud van de uitingen blijkt voldoende duidelijk dat hier de visie van Dolfinarium wordt weergegeven", aldus de commissie.

"Dat het Dolfinarium de site al had aangepast voordat de klacht volledig bij de RCC was afgehandeld, gaf ons inziens al aan dat onze klacht gegrond was", laat een woordvoerder van Bite Back weten. De organisatie vindt de huidige aanpassingen echter nog onvoldoende, vooral omdat de pagina de titel "feiten en fabels" draagt. "Dat blijft de suggestie wekken dat alles op die pagina feitelijk is." Men overweegt dan ook in beroep te gaan.

Verdiep
Naar aanleiding van een andere klacht is onlangs ook de slogan van het Dolfinarium aangepast. In plaats van "Ontdek, Beleef, Bescherm" wordt tegenwoordig "Ontdek, Beleef, Verdiep" gebruikt.

Meer Dolfinarium
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be