Virtuele wachtrij Walibi Holland staat weer uit, dit keer door personeelstekort
26-04-2022, 11.15 uur
De virtuele wachtrij van Walibi Holland is weer uitgeschakeld. Bezoekers hebben deze week geen reservering nodig voor de populairste attracties. Eerder koos Walibi ervoor om het verplichte reserveringssysteem uit te zetten op dagen met veel schoolreisjes. Dit keer ligt er een andere reden aan ten grondslag.
Het pretpark kampt namelijk met een personeelstekort. Als de virtuele wachtrij actief is, moeten er medewerkers bij de wachtrijen van de negen populairste attracties neergezet worden. Daar scannen ze de QR-codes van bezoekers. Op dit moment zijn daar echter niet genoeg mensen voor beschikbaar, bevestigt een woordvoerster aan Looopings.
In grote delen van Nederland is deze week de meivakantie begonnen. "Let op! In de periode van 25 tot en met 29 april 2022 zal de virtuele wachtrij niet gebruikt worden", valt te lezen op een aparte pagina op de Walibi-site. "Je kan dus gewoon weer regulier wachten in de fysieke wachtrij bij de attractie."
Criteria
Een reden wordt daar niet genoemd. Voor dagbezoekers blijft het dus onduidelijk welke criteria Walibi hanteert om wel of geen virtuele wachtrij te hanteren. De online openingskalender maakt helemaal geen melding van het verplichte reserveringssysteem.
Het gratis concept werd in 2020 bedacht om in coronatijd volle wachtrijen te vermijden. Toen de Walibi-directie zag dat de inkomsten uit horeca en souvenirwinkels omhoog schoten, is besloten om er ook na de coronacrisis aan vast te houden. Dit seizoen stond de virtuele wachtrij tot nu toe echter net zo vaak uit als aan.
Campagnes
Walibi Holland hoopt het personeelstekort snel op te kunnen lossen, zodat de virtuele wachtrij in de zomermaanden wel dagelijks gebruikt kan worden. Op social media lopen momenteel verschillende campagnes om nieuwe werknemers te werven.