Verplichte virtuele wachtrij in Walibi Holland wordt tot nader order niet gebruikt
30-04-2022, 11.21 uur
Wie binnenkort naar Walibi Holland gaat, kan gewoon zonder reservering aansluiten in alle wachtrijen. De virtuele wachtrij, die dit seizoen eigenlijk verplicht zou zijn bij de negen populairste attracties, blijft tot nader order uitgeschakeld. Op dit moment is niet duidelijk of en wanneer het gratis reserveringssysteem terugkeert.
Begin dit seizoen bleek al dat de virtuele wachtrij niet gebruikt wordt op dagen met veel schoolreisjes. Afgelopen week werd bekend dat de virtuele wachtrij ook in de meivakantie vijf dagen uit zou staan, maar dan vanwege een personeelstekort.
Dat probleem is nog niet opgelost, bevestigt een Walibi-voorlichtster aan Looopings. Er zijn nog steeds niet voldoende medewerkers beschikbaar om QR-codes te scannen bij de wachtrijen van de attracties. Daarom zal het systeem ook de komende tijd schitteren door afwezigheid.
Vacatures
De woordvoerster kan nog niet zeggen wanneer het concept opnieuw actief zal zijn. "De virtuele wachtrij keert terug wanneer we weer genoeg medewerkers hebben", laat ze weten. Er staan tientallen vacatures open. De betaalde voorrangsservice Fast Lane is nog wel actief.
Walibi communiceert zelf nauwelijks over de virtuele wachtrij. Op social media wordt er niets over gemeld en ook in de openingskalender is er geen informatie over zichtbaar. Een speciale pagina op de Walibi-website werd bovendien niet bijgewerkt. Bezoekers die geen Looopings lezen, ontdekken dus pas in het park dat er geen virtuele wachtrij gebruikt wordt.
Geld uitgeven
Het concept werd in het voorjaar van 2020 ingevoerd vanwege de coronacrisis, om volle wachtrijen te voorkomen. Toen de directie ontdekte dat bezoekers fors meer geld uitgeven aan horeca en souvenirs als ze niet in de rij hoeven te staan, werd het systeem een blijvertje.