Commercieel directeur van noodlijdende Floriade in Almere vertrekt vroegtijdig
17-08-2022, 11.47 uur
De commercieel directeur van de Floriade in Almere stapt zes weken voor het einde van het evenement op. Frank Cornelissen stopt eind augustus als chief commercial officer bij de Floriade Expo in Almere, bevestigt hij aan Looopings. Het directielid heeft een nieuwe baan gevonden.
Hij zal het einde van de noodlijdende wereldtuinbouwtentoonstelling niet meer van dichtbij meemaken. De Floriade blijft open tot en met zondag 9 oktober. Daarna worden alle paviljoens afgebroken, zodat het terrein getransformeerd kan worden tot een woonwijk. Cornelissen heeft ervoor gekozen om eerder te vertrekken.
"Eind augustus rond ik mijn werkzaamheden voor Floriade af en kort daarna begin ik aan een nieuwe uitdaging", laat Cornelissen weten. Hij kijkt naar eigen zeggen terug op "drie uitermate leerzame en enerverende jaren met veel hoogte- en dieptepunten, waarin we te midden van vele tegenslagen een wereldexpo hebben weten neer te zetten".
Volgend avontuur
"We zijn voor mij nu op een natuurlijk punt aangekomen om aan een volgend avontuur te beginnen." Omdat de Floriade in het najaar ten einde loopt, wordt er geen vervangende commercieel directeur meer aangewezen. Men verdeelt de taken van Cornelissen over het managementteam en projectmanagers.
De Floriade opende half april. Er werd gerekend op meer dan twee miljoen betalende gasten in minder dan zes maanden tijd, maar in de praktijk bleven de mensen massaal weg. Nu gaat de organisatie uit van zo'n 600.000 bezoekers. Het leidt tot enorme financiële tekorten, waar experts jaren geleden al voor hadden gewaarschuwd.
Belastinggeld
Ondanks alle alarmbellen bleef de lokale politiek keer op keer belastinggeld steken in het impopulaire evenement. De gemeente Almere zal vele tientallen miljoenen euro's meer kwijt zijn dan aanvankelijk gepland. Financieel gezien kan het megalomane project dan ook als een regelrechte flop worden beschouwd.