Gekkenhuis in de Efteling: verkoop van Spookslot-boek mondt uit in chaos
29-08-2022, 13.11 uur
Honderden Efteling-fans hebben vanochtend geprobeerd om een bijzonder afscheidsboek over het Spookslot in de wacht te slepen. Dat ging niet zonder slag of stoot. De Efteling was duidelijk niet voorbereid op de gigantische toestroom van bezoekers. Daardoor mondde de verkoop al snel uit in een hoop chaos, drukte en paniek.
Medewerkers en beveiligers wisten niet wat ze met de ongeorganiseerde stormloop aan moesten. Bij het openen van de poorten richting het Spookslot werden personeelsleden en bezoekers bijna verdrukt door de mensenmassa. Doordat vooraf niet was gezorgd voor een duidelijke, afgebakende wachtrij, ontstonden meerdere rijen. Die moesten uiteindelijk provisorisch samengevoegd worden.
Het leidde tot verontwaardiging en verwarring onder het publiek. Overdonderde beveiligers kregen het niet voor elkaar om de chaotische situatie in goede banen te leiden. Tot overmaat van ramp werden in de enorme rij meerdere personen onwel. EHBO'ers moesten zich over hen ontfermen. Twee uur na de opening van de Efteling stonden nog steeds mensen in verschillende lange rijen.
Belangstelling
De vraag die bij alle Efteling-liefhebbers op de lippen brandt: hoe kon het Efteling-management deze massale belangstelling niet zien aankomen? Afgelopen week ontstond online veel ophef toen bleek dat er slechts 2500 exemplaren van het boek gedrukt zouden worden. In eerste instantie stookte de Efteling het vuurtje nog wat op door te melden dat er sowieso geen herdruk kwam en dat iedereen vijf boeken mee naar huis kon nemen.
Na een publicatie op Looopings krabbelde men deels terug. Vandaag beweert de Efteling met droge ogen dat het park de drukte echt niet verwacht had. "We vinden het vervelend dat we een deel van onze trouwe fans, die vandaag speciaal naar het park zijn gekomen, hebben moeten teleurstellen", staat in een verklaring.
Verkeerde inschatting
"Op basis van de ervaringen uit het verleden hadden wij deze enorme belangstelling niet zien aankomen, dat is een verkeerde inschatting geweest." Kennelijk heeft de Efteling er grote moeite mee om een goede inschatting te maken van de populariteit van Efteling-producten. Nu komt er alsnog een webshop voor nabestellingen.