Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Attractiepark Toverland

Marketingmanager Toverland vertelt over strategie en nieuwe ontwikkelingen

14-09-2023, 13.10 uurBeeld: @RingelbergNick

Klik hier voor alle afleveringen van de Looopings Podcast

Wat is de marketingstrategie van Toverland? En hoe zorgt die aanpak ervoor dat de bezoekersaantallen stijgen? In een nieuwe aflevering van de Looopings Podcast wordt het marketingbeleid van Toverland onder de loep genomen. Marketingmanager Bart Jaspers (32) licht zijn aanpak toe in een openhartig gesprek van bijna 55 minuten.

Wie eenmaal een keer in Toverland is geweest, wil volgens Jaspers wel vaker terugkomen. De grootste uitdaging van het marketingteam is dan ook om mensen te enthousiasmeren die het park nog níet kennen. "Het is heel lastig om te vertellen wat Toverland is, zonder dat je hier bent", zegt de manager. "Ik denk dat ons park sneller gegroeid is dan ons imago kan bijbenen."

Hij legt uit hoe campagnes daarop worden aangepast. Zo ontdekte Jaspers bijvoorbeeld dat het laten zien van een paar vette achtbanen niet voldoende is voor een geslaagde commercial. Ook staat hij stil bij het belang van mond-tot-mondreclame.

Olietanker
Jaspers vergelijkt het marketingbeleid met een olietanker, waarbij de gevolgen van een koerswijziging pas op de lange termijn voelbaar worden. Toverland heeft op marketinggebied dan ook een lange adem nodig, al ziet de Limburger de laatste tijd wel een verschuiving. "Ik denk dat wij op dit moment in een groeifase zijn beland waarin dat sneeuwbaleffect begint te spelen."

Een ander aandachtspunt is het prijsbeleid: Toverland doet sinds dit jaar bijna niet meer aan kortingsacties bij externe partijen. Jaspers vertelt hoe die kentering bevalt. Verder gaat de marketingmanager in op de mogelijke komst van een fastpass-systeem in het park. Zou Toverland zo'n betaalde dienst kunnen omarmen?

Nepmails
Daarnaast wordt in de aflevering stilgestaan bij het aankomende halloweenseizoen, waarin Toverland een sensationeel nieuw spookhuis zal openen. Manager Jaspers licht alvast een tipje van de sluier op. De marketingafdeling leeft zich uit op het gebied van storytelling. Zo verstuurt Toverland zelfs nepmails aan personen die een ticket hebben gekocht voor het spookhuis.

Beluister deze aflevering via Spotify



De Looopings Podcast is er voor iedereen die meer wil horen over de wereld van pretparken, dierentuinen en attracties. We spreken met prominenten uit de branche over hun werkzaamheden, visie en toekomstplannen. Wil je reageren, mail ons dan.

Luisteren én abonneren kan via gratis podcast-apps als Spotify, Apple Podcasts, Podimo, YouTube, Overcast, Podcast Addict, Castro en TuneIn.
Meer Attractiepark Toverland
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be