Halloween in Hellendoorn raakte uitverkocht dankzij ophef, zegt oud-marketeer
11-10-2023, 19.21 uur
Het succes van het halloween-evenement van Avonturenpark Hellendoorn is voor een groot deel te danken aan ophef in de media. Dat beweert voormalig marketingdirecteur René Peul in een interview. In 2018 kwam het Overijsselse pretpark landelijk in het nieuws naar aanleiding van klachten over een onderdeel met de naam Devil's Church.
Strenggelovige christenen bestookten het attractiepark met boze berichten. Marketingman Peul werd zelfs bedreigd. Uiteindelijk is besloten om de term Devil's Church in te ruilen voor Terror Temple. Alle verwijzingen naar het geloof werden weggehaald. Het zorgde voor een nationale mediastorm, in gang gezet door Looopings.
Volgens Peul heeft die consternatie achteraf gezien geleid tot een enorme populariteit. "Het ontspoorde", zegt hij in een YouTube-serie over de geschiedenis van het Avonturenpark. "Er kwam een enorme discussie. Ik ben zelf bedreigd. Veel gebeld, gemaild, brieven, WhatsApp-groepen, protesten, landelijk nieuws, uitnodigingen voor interviews het hele land door... Gekkenhuis."
Uitverkocht
Tegelijkertijd verkocht Hellendoorn een stuk meer kaartjes dankzij de media-aandacht, merkte de toenmalig directeur. "Ook uitverkocht daardoor, hetzelfde jaar. Dus het heeft ons geen windeieren gelegd. En dat merkten we vooral in 2019. Door alle commotie in 2018 is Screams landelijk op de kaart gezet. Vanaf 2019 is het een landelijk evenement met totaal andere bezoekersaantallen."
Peul was ook het gezicht van Screams: hij zat achter het masker van de mascotte The Killer. Afgelopen voorjaar maakte de marketeer bekend het attractiepark te verlaten. Dit jaar vindt Screams plaats op vier zaterdagen: 14, 21 en 28 oktober en 4 november.