Efteling niet blij met promotie van Efteling-sneakers: 'Materiaal verwijderen'
Gisteren, 13.57 uurBeeld: @natasja.customs
De Efteling wil niet dat er reclame gemaakt wordt voor sneakers in de stijl van het attractiepark. Dat heeft de bedrijfsjurist van de Efteling laten weten aan Natasja van der Velde, die tegen betaling gepersonaliseerde schoenen creëert. Ze kreeg de afgelopen tijd meermaals aanvragen van Efteling-fans.
Zo ontstonden zelfgemaakte sneakers in de stijl van bijvoorbeeld Baron 1898, Klaas Vaak en Pardoes. Nadat Looopings over de kwestie berichtte, ontving de maakster een mail van de juridische afdeling van de Efteling. "De Efteling is eigenaar van verschillende woord- en beeldmerken en alle auteursrechten die bij de Efteling horen", viel daarin te lezen.
"Voor de exploitatie van onze merken en de auteursrechten buiten het park heeft de Efteling exclusieve afspraken met haar licentienemers." Zo'n afspraak heeft de Efteling echter niet gemaakt met de vrouw, benadrukt de jurist. "Zouden wij u daarom mogen vragen deze content waarop Efteling-materiaal zichtbaar is niet meer te gebruiken, danwel te verwijderen van voorgenoemde kanalen?"
Groot bereik
In een TikTok-video reageert de sneakerkunstenares op de kwestie. "Omdat Looopings een best wel groot bereik heeft, heeft het ook een aantal werknemers van de Efteling bereikt. En die mensen hebben weer het juridische team bereikt van de Efteling." Van der Velde zegt het standpunt van de Efteling te begrijpen.
"En laten we eerlijk zijn, de Efteling heeft natuurlijk gewoon gelijk." Daarom gaat ze alle Efteling-content - "items waar ik bloed, zweet en tranen in heb gestoken om ze te schilderen" - verwijderen van haar kanalen. Wel hoopt ze in de toekomst samen te kunnen werken met het park. "Ik ben overal voor in."