Efteling zet soundtrack Danse Macabre online: 29 minuten aan muziek
Vandaag, 06.06 uur
Goed nieuws voor Efteling-fans: de soundtrack van de nieuwe attractie Danse Macabre is vanaf nu overal online te beluisteren. Het attractiepark heeft de muziek van het spookspektakel vannacht uitgebracht op Spotify en andere streamingdiensten, bijna drie maanden na de officiële opening.
Naast de muziek van de attractie zelf gaat het om de instrumentale melodieën van griezelgebied Huyverwoud, met bijvoorbeeld de wachtrij, de winkels en de toiletten. Het album bevat zes nummers van in totaal 29 minuten. De hoofdshow, met de wereldberoemde dodendans, wordt aangeduid met de titel De Laatste Symfonie.
De overige vijf tracks heten De Swarte Kat, Schimmenwals, Weemoed van de Nacht, Verloren Zielen en Het Onnoembare: de vioolsolo. Ze zijn van de hand van Efteling-huiscomponist René Merkelbach. Hij schakelde het 75-koppige Waalse orkest Ensemble Orchestral Mosan in, onder leiding van dirigent Jean-Pierre Haeck in de Daft Music Studios.
Monnikengezang
De klanken van de viool, cello en harp werden apart opgenomen in Merkelbachs eigen studio in Kaatsheuvel. Geluidseffecten, zoals een stem die "vade retro" zegt, ontbreken op het digitale album. In het nummer Verloren Zielen is het monnikengezang uit de Kruysgang te horen. Daarvoor was Gregoriaans koor Schola Cantorum Oosterhout verantwoordelijk.
De timing van de release is niet toevallig. Het symfonische gedicht Danse Macabre, gecomponeerd door Fransman Camille Saint-Saëns, ging in première op 24 januari 1875. Dat is vandaag precies 150 jaar geleden. In de Efteling was het muziekstuk tussen 1978 en 2022 al te horen in het inmiddels verdwenen Spookslot.
Hergebruiken
"In eerste instantie waren er plannen om de muziek uit het Spookslot te hergebruiken", vertelt Merkelbach. "Maar zo’n bijzonder gebied met een gloednieuwe attractie verdient natuurlijk een eigen unieke muziekversie." Samen met ontwerper Jeroen Verheij creëerde de huiscomponist een opbouw gebaseerd op het verloop van de rit.
"Om een juiste spanningsopbouw te creëren, hebben we gedeeltes uit het originele complete muziekstuk gebruikt die je nog niet eerder in de Efteling kon horen." Op basis van de muziek is daarna het lichtplan verfijnd en zijn de bewegingen van de animatronics en de schijf geprogrammeerd. Collega-componist Marco Kuypers stond model voor het programmeren van de animatronic van dirigent Joseph Charlatan.
Naar het kwaad lokken
In de hoofdshow klinkt ook een gemengd koor: Capella Brabant, onder leiding van dirigent Marc Versteeg. De mannen- en vrouwenstemmen zijn apart van elkaar opgenomen. "Hierdoor werd het mogelijk om de zang van de mannen onderin, vlak bij de crypte te laten horen, alsof ze je naar het kwaad willen lokken", aldus Merkelbach. "De vrouwen, die voor het goede staan, hoor je juist boven in de attractie."
De klanken van het orgel komt uit de Sint Janskathedraal in 's-Hertogenbosch. Een eerste versie "was te meedogenloos en fysiek gewoon niet uitvoerbaar", legt de componist uit. "Omdat de toetsen van het ouderwetse klavier van het orgel van de Sint-Jan veel zwaarder zijn om te bespelen, moest Marco Kuypers de melodie van de Danse Macabre herschrijven."
Monsterkat
In en rond de attractie is regelmatig een zwart katje te horen. Dat zijn geen geluidseffecten uit een audiobibliotheek. "Om tot het perfecte geluid voor de monsterkat te komen hebben we het typische keelgeluid van een Efteling-collega in allerlei varianten opgenomen. Er is heel wat afgelachen tijdens die opname."
Merkelbach is tevreden over het eindresultaat. "In welke koorbank je ook plaatsneemt, je hebt altijd een eigen audiobeleving van de show."