Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Nieuws

Deze Nederlandse pretparken en dierentuinen zitten nog op X: 'Specifieke doelgroep aanspreken'

Vandaag, 12.55 uur

Nederlandse attractie- en dierenparken worstelen met hun aanwezigheid op X, het voormalige Twitter. Meerdere grote organisaties hebben het platform de afgelopen weken verlaten uit onvrede over desinformatie, extremisme en de radicale koers van eigenaar Elon Musk. Ook enkele Nederlandse dagattracties namen al afscheid van het medium.

Zo worden de accounts van Burgers' Zoo, Apenheul en DierenPark Amersfoort niet meer bijgewerkt. De parken willen niet meer met het polariserende platform geassocieerd worden. Ook het hoofdkantoor van branchevereniging IAAPA hield het voor gezien. Toch zijn onder meer de Efteling, Attractiepark Toverland, Walibi Holland, Duinrell, Diergaarde Blijdorp, Wildlands Adventure Zoo Emmen en Madurodam nog sporadisch actief.

Ze denken via X gebruikers aan te kunnen spreken die nog niet op andere media te vinden zijn, blijkt uit een rondgang van Looopings langs de zeven laatstgenoemde parken. Zo heeft de Efteling vooralsnog geen plannen om X te verlaten. "We houden de ontwikkelingen natuurlijk wel goed in de gaten", laat een woordvoerder weten.

Heroverwegen
Toverland denkt er hetzelfde over. "Op elk kanaal spreken we een andere doelgroep aan", legt een voorlichtster uit. "Wij blijven vooralsnog actief op X om een specifieke doelgroep aan te spreken die we op de andere platformen onvoldoende kunnen bereiken." Het Limburgse themapark is al wel aanwezig op X-alternatief Bluesky, als één van de weinige grote parken. "We zullen onze communicatiestrategieën continu blijven heroverwegen."

Waar X ooit gezien werd als een vooruitstrevend communicatiekanaal, vieren nepaccounts en haatzaaiende uitlatingen - vaak anoniem - er tegenwoordig hoogtij. Moderatie is er nauwelijks. Toch ziet Madurodam naar eigen zeggen dat "een deel van de doelgroep" nog op X zit. Daarom worden er af en toe nieuwtjes gedeeld. De laatste twee berichten van het Haagse themapark haalden respectievelijk vijf en twee likes.

Politiek
Walibi Holland wil zich naar eigen zeggen niet bezighouden met politiek. Voor Duinrell is het belangrijk om actief te blijven "op de platformen waar onze gasten en journalisten aanwezig zijn, zodat we hen kunnen informeren". "Nieuwe initiatieven zoals Bluesky staan zeker op onze radar. We staan open voor nieuwe mogelijkheden."

Diergaarde Blijdorp merkt eveneens dat X nog in trek is bij media en journalisten. Zij "gebruiken het als een bron voor Blijdorp-nieuws", weet een woordvoerder. "Ondertussen hebben wij wel diverse Bluesky-namen vastgelegd." Het idee is om daar langzaam maar zeker actiever te worden. "Om ook hier de mensen te informeren over onze nieuwtjes en wetenswaardigheden."

Communicatiebehoeften
Wildlands zegt X al amper bij te werken. Toch blijft het account voorlopig bestaan, in de hoop online een zo breed mogelijk publiek te kunnen bereiken. "We evalueren regelmatig onze kanalen en volgen de ontwikkelingen van alternatieve platformen om in te spelen op veranderende communicatiebehoeften", aldus het Drentse dierenpark.

Meer nieuws
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be