Europa-Park experimenteert met augmented reality in uitkijktoren
Vandaag, 17.25 uur
Europa-Park blijft experimenteren met nieuwe technologie. Het grootste attractiepark van Duitsland past al jaren op verschillende manieren virtual reality toe (VR) in attracties. Nu zet men ook de stap richting augmented reality (AR): het toevoegen van een digitale laag aan de realiteit.
Dat meldt Europa-Park-directeur Michael Mack op X. De 75 meter hoge uitkijktoren Euro-Tower werd uitgerust met AR-brillen, onder de noemer Euro-TowAR. Ze zitten met een kabel vast aan de banken. Het gaat om een prototype ontwikkeld door de innovatieve bedrijfstak Mack One, vertelt het directielid.
De Euro-Tower, onderdeel van parkdeel Frankrijk, opende in 1983. Augmented reality biedt Europa-Park de kans om informatie over het uitzicht te tonen aan de passagiers. "Het verbetert de gastervaring met realtime inzichten over de themagebieden van het park", legt Mack uit.
AUREA Award
De presentatie van het concept vond plaats ter gelegenheid van de uitreiking van de AUREA Award, een prijs die Europa-Park zelf in het leven heeft geroepen voor innovatieve ontwikkelingen in de entertainmentsector. Europa-Park is tot half maart gesloten voor publiek.
In de pretparkwereld staat AR nog in de kinderschoenen. Bekende voorbeelden van attracties die al gebruikmaken van augmented reality zijn Mario Kart: Koopa's Challenge in Universal Studios Japan en Mario Kart: Bowser's Challenge in Universal Studios Hollywood.