Stoomtrein Efteling is nog niet elektrisch: aanpassingen duren langer dan verwacht
Gisteren, 20.43 uur
De Stoomtrein in de Efteling is nog niet elektrisch. Eigenlijk was het de bedoeling om de eerste elektrisch aangedreven trein in het winterseizoen in gebruik te nemen. De Winter Efteling kwam gisteren officieel ten einde, maar de Stoomtrein rijdt nog volledig op steenkool. Geplande aanpassingen hebben vertraging opgelopen.
De Efteling beschikt over drie locomotieven: Aagje (1911), Moortje (1907) en Trijntje (1991). Aagje werd vorig jaar naar Engeland gebracht voor een ombouw. Dat gebeurt bij smalspoorfirma Alan Keef in het Engelse Herefordshire. "Vanaf de Winter Efteling kun je een rondje rijden in de eerste elektrisch aangedreven trein", liet men in april vorig jaar weten.
Dat is dus niet gelukt. De vertraging "heeft te maken met de levering van bepaalde onderdelen", legt een woordvoerder uit in gesprek met Looopings. "Hierdoor zal de eerste aangepaste trein pas verderop dit jaar gaan rijden." De Efteling kan nog geen datum of periode noemen.
Klimaatdoelen
"Natuurlijk balen we hiervan, maar dit is overmacht", legt de voorlichter uit. Bezoekers kunnen voorlopig gewoon een ritje maken in de originele Efteling Stoomtrein Maatschappij, met de locs Moortje en Trijntje. Die verhuizen later naar Engeland.
De treinen worden geëlektrificeerd om de klimaatdoelen van het attractiepark te halen: de Efteling wil over vijf jaar te boek staan als klimaatneutraal. In 2032 moet dat zelfs klimaatpositief zijn. Eerder verdween om die reden ook al het vuur uit watershow Aquanura.