Efteling krijgt soms klachten over nors personeel Danse Macabre: 'Niet iedereen snapt het'
Vandaag, 14.29 uur
![](img/foto/25/0213feaiselm.jpg)
Nog niet iedereen begrijpt dat de medewerkers bij de nieuwe Efteling-attractie Danse Macabre een rol spelen. Personeelsleden hebben de opdracht gekregen om zich nors en duister te gedragen, om zo bij te dragen aan de onheilspellende sfeer rond het spookspektakel. Dat leidt af en toe tot onbegrip en klachten, vertelt operationeel manager Michelle Jansen in een interview.
Efteling-personeel is doorgaans vrolijk, maar bij Danse Macabre is het bedoeling om mysterieus over te komen. "Zeker niet boos", benadrukt Jansen in gesprek met de podcast Kleine Boodschap. "Dat wordt in de wandelgangen weleens gezegd: ja, die medewerkers zijn alleen maar boos. Kan me voorstellen dat het soms zo oogt, maar het moet vooral mysterieus zijn."
Werknemers zijn onderdeel van het verhaal: omdat ze het duivelse zwarte katje geaaid hebben, raken ze langzaam maar zeker bezeten. "En vandaar dat we zo mysterieus overkomen en zo weinig mogelijk zeggen, want we zijn al een beetje in de ban van het Onnoembare." De collega's dragen ook speciale themakleding. Volgens de leidinggevende zijn de eerste ervaringen positief, al snapt nog niet iedereen het concept.
Nog heel erg zoeken
"Onze gasten zijn het nog niet helemaal gewend", legt Jansen uit. "We krijgen ook wel klachten van gasten die niet snappen waarom wij op een bepaalde manier reageren. Het is nog heel erg zoeken voor ons. We hebben dit nog nooit eerder gedaan. Dus ook voor ons is het nog gewoon wennen: tot hoever kun je gaan? De ene kan dat makkelijker inschatten dan de ander."
Een vriendin van Jansen bezocht Danse Macabre onlangs voor het eerst. Zij vroeg na afloop of het een bewuste keuze was dat alle medewerkers zo boos kijken. "Dus nog niet iedereen snapt het helemaal", geeft de manager toe. "We zijn natuurlijk gewend van de Efteling dat we allemaal heel opgewekt, vrolijk en open zijn naar alle gasten. En dat doen we hier niet. Dus dat is gewoon heel erg wennen."
Zo onvriendelijk
De communicatie met het publiek verloopt bewust kort en bondig. "Dat zijn ook wel dingen die we van gasten weleens terughoren: het klinkt allemaal zo onvriendelijk. Maar dat komt omdat we kort en bondig willen communiceren, zodat ze toch snel doen wat we willen." Dat komt de capaciteit ten goede.
Jansen geeft haar mensen mee dat ze ook best uit hun rol mogen stappen als de situatie erom vraagt. "Want we willen geen olie op het vuur gooien. Als een gast boos wordt of een klacht heeft, blijf dan niet in je Charlatan-rol zitten, want dan maak je het alleen maar erger." Soms ontstaan er problemen als een corpulente bezoeker de veiligheidsbeugel niet kan sluiten. Om teleurstellingen te voorkomen, overweegt men om bij de ingang een teststoel neer te zetten.
Vierduizend bezoekers
Het team van Danse Macabre bestaat uit ongeveer zestig personen. Op reguliere dagen zijn er dertien posities gevuld, plus vier pauzediensten. Dan wordt de attractie dus gedraaid met zeventien medewerkers. Wanneer het rustig is in het park, doorgaans bij minder dan vierduizend bezoekers, wordt de capaciteit gehalveerd om personeelskosten te besparen. Drie van de zes koorbanken blijven dan leeg.