Houten achtbaan in PortAventura krijgt stalen rails
Gisteren, 15.27 uur

Het Spaanse pretparkresort PortAventura World is bezig met het ombouwen van houten achtbaan Stampida. De rollercoaster uit 1997 krijgt gedeeltelijk stalen rails; zogeheten titan track. Eerder onderging Joris en de Draak in de Efteling dezelfde behandeling. Stalen baandelen zorgen voor een soepeler ritverloop en minder slijtage.
Voor de ingrijpende klus heeft PortAventura de gespecialiseerde Amerikaanse firma Great Coasters International (GCI) ingeschakeld, de bouwer van bijvoorbeeld Joris en de Draak, Troy in Toverland, Heidi The Ride in Plopsaland De Panne en Wodan in Europa-Park. Stampida zelf werd in 1997 gefabriceerd door Custom Coasters International. Dat bedrijf ging in 2002 failliet.
PortAventura is momenteel gesloten voor publiek. Beelden laten zien hoe een dubbele bocht in het Stampida-parcours van voorzien wordt van grijze baandelen, gemaakt van staal. GCI-directeur Clair Hain noemde het concept van titan track eerder "fenomenaal". "Het voelt alsof je 's winters over straat rent en over het ijs glijdt. En het geluid is ongelofelijk."
Ritcomfort
Stampida staat bekend om nogal ruwe ritjes. In 2007 zijn de treinen vervangen door nieuwe exemplaren van de Nederlandse leverancier KumbaK. Dat kwam het ritcomfort niet ten goede. Het zomerseizoen van PortAventura World start eind deze maand met een speciale carnavalsevenement. Stampida zal dan nog buiten gebruik zijn.