'Logo op entree Efteling was niet nodig', zegt oorspronkelijke ontwerper
14-11-2014, 18.53 uur
De Efteling heeft een logo gemonteerd op het entreegebouw van het pretpark. Bovenaan het indrukwekkende Huis van de Vijf Zintuigen prijken sinds gisteren goudkleurige letters die het woord 'Efteling' vormen. Van de oorspronkelijke ontwerper had dat niet gehoeven.
Een icoon als de Efteling heeft geen gevelvermelding nodig, zegt voormalig creatief directeur Ton van de Ven. "Zoals de Eiffeltoren in Parijs of het Atomium in Brussel geen 'badge' behoeven, kan het Huis van de Vijf Zintuigen ook zonder", vertelt hij aan Looopings. Het sierlijke entreegebouw uit 1996 is volgens Ton "in zijn geheel al een soort logo zonder tekst".
In een van Tons schetsen voor het gebouw komen de gouden letters opvallend genoeg ook voor. In feite voert de Efteling achttien jaar na dato dus een oud ontwerp van Ton uit. "Ik kan de inspanning waarderen, maar in de huidige uitvoering steekt het logo iel af bij het voorgevelbeeld."
Ton van de Ven, werkzaam bij de Efteling van 1965 tot 2003, wordt gezien als een van de belangrijkste personen in de ontwikkeling van het park. Hij stond onder meer aan de wieg van illustere attracties als het Spookslot, Fata Morgana, het Volk van Laaf, Droomvlucht, Villa Volta en Vogel Rok.