Twijfels over businessmodel Yumble: bezoek pretpark en winkelcentrum gaan niet samen
08-04-2015, 18.21 uur
Is er toekomst voor het pretpark Yumble in Roermond? Verschillende onderzoeken doen vragen rijzen over het verdienmodel van het nieuwe attractiepark. Yumble denkt dat bezoekers hun middagje uit willen combineren met een paar uur shoppen in het nabijgelegen winkelcentrum, maar dat zal in de praktijk nauwelijks voorkomen.
In tegenstelling tot wat Yumble zelf beweert, blijken shoppen en attracties totaal niet samen te gaan. Dat staat in verschillende onderzoeksrapporten waar Looopings de hand op wist te leggen. "Attractiebezoek en recreatief winkelen worden niet gecombineerd", meldt een document opgesteld door de firma Leisuresult.
"Andersom is attractiebezoek één van de activiteiten die men gecombineerd met winkelen het minst vaak gaat doen", aldus het onderzoek. En verder: "De bezoekers van het outletcentrum hebben een andere leeftijd en groepssamenstelling dan de doelgroep van Yumble." De Raad van State concludeert hetzelfde in een uitspraak over een bestemmingsplan. "Veel combinatiebezoek met de Designer Outlet Roermond valt niet te verwachten vanwege de verschillende doelgroepen."
Daan de Kruijk, mede-initiatiefnemer van Yumble, vertelde eerder aan Looopings dat het 'pretpark van de toekomst' het juist zou moeten hebben van combinatiebezoeken. "Het is echt de bedoeling dat je na een halve dag weggaat en dan bijvoorbeeld gaat shoppen", zei hij. "Het geeft een nieuwe dagbesteding die heel effectief is: kleren kopen en leisure met de kinderen."
Het concept van Yumble vertoonde de afgelopen weken al de eerste scheurtjes. Entreeprijzen gingen meerdere malen omlaag, openingstijden werden halsoverkop aangepast en het ticketsysteem werkte wekenlang niet naar behoren. Eén van de belangrijkste attracties, de schietsimulator Asteroids, is nog steeds niet open.