Medewerkers van nieuw pretpark Yumble moeten kritiek op internet goedpraten
16-04-2015, 08.32 uur
Het nieuwe pretpark Yumble in Roermond heeft een wapen gevonden in de strijd tegen negatieve reacties op internet. Personeelsleden krijgen van hun bazen de opdracht om massaal positieve beoordelingen achter te laten op social media. Dat ontdekte Looopings na eigen onderzoek.
De stortvloed aan nepreviews moet zorgen dat Yumble na weken van felle kritiek ook een keer goed voor de dag komt. Van alle gunstige recensies die de afgelopen weken op Facebook zijn geplaatst, is meer dan de helft afkomstig van personen die bij Yumble op de loonlijst staan. Zij gaven allemaal vijf sterren aan hun werkplek.
Een anonieme werknemer bevestigt het beleid tegenover Looopings. "Het is een wanhoopspoging. Men is bang dat op internet de negatieve commentaren gaan overheersen", meldt het personeelslid. "Ze hopen dat onze beoordelingen daar verandering in kunnen brengen. Ik werd gevraagd of ik misschien ook nog familie of vrienden had die vijf sterren konden geven."
Managers van Yumble proberen berichtgeving op internet vaker naar hun hand te zetten. Eerder werd een journalist van een lokale nieuwssite onder druk gezet om een negatief artikel aan te passen. Enkele weken geleden beloofde een woordvoerster van het attractiepark primeurs aan Looopings in ruil voor meer positieve verhalen. Looopings ging niet op het aanbod in.
De Facebook-recensies die niet van medewerkers kwamen, zijn veelal negatief. "Een tour door een container is enerverender dan dit", zegt ene Michael. "Wat een aanfluiting! Veel betaald voor een dik uurtje, toen was de lol er vanaf", aldus Suus. Andere reacties variëren van "Erg saai" tot "Dit kan geen pretpark genoemd worden".