'Nederlandse pretparken concurreren elkaar kapot'
25-04-2015, 15.02 uur
Pretparken in Nederland smijten zoveel met kortingskaartjes en spaaracties dat ze elkaar langzaam maar zeker kapot concurreren. Er is steeds minder budget voor onderhoud en nieuwe attracties, waardoor de parken alsmaar soberder worden.
Dat concludeert de Volkskrant na gesprekken met verschillende recreatie-experts. "Pretparken kunnen hun achtbanen nauwelijks vol krijgen zonder kortingen weg te geven", weet de krant. Door alle acties zou slechts 60 tot 80 procent van de beoogde entreeprijzen daadwerkelijk in de kassa terechtkomen.
Volgens een woordvoerder van de Efteling koopt ongeveer de helft van de bezoekers een kaartje met korting. Veel andere parken willen over dat percentage niets zeggen, maar deskundigen schatten dat het merendeel van de Nederlanders niet komt opdraven als de volledige toegangsprijs betaald moet worden.
Vrijetijdswetenschapper Pieter Cornelis, die jarenlang was verbonden aan het Limburgse Toverland, spreekt van een vicieuze cirkel. Door in tijden van crisis nog meer kortingen weg te geven, "hollen de pretparken zichzelf uit". "Mensen gaan naar pretparken om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Maar door de teruglopende winstgevendheid, dreigen pretparken soberder te worden."
Veel grote namen in de branche willen inmiddels af van het kortingscircus. Zo doet Avonturenpark Hellendoorn dit jaar bewust niet mee aan een grote actie van supermarktketen Jumbo. "Omdat de korting die er wordt gegeven wordt gewoon te diep is", zegt een voorlichtster.