Pijnlijk: Efteling adverteert voor de deur van noodlijdend pretpark Yumble
09-06-2015, 20.15 uur
Hier had het nieuwe pretpark Yumble in Roermond niet op gerekend. Recht voor de deur van het entertainmentcomplex staat pontificaal een reclamebord voor de Efteling. Bezoekers van Yumble kunnen nauwelijks om de gedurfde advertentie heen.
Het bord prijst het Brabantse sprookjespark aan met plaatjes van De Vliegende Hollander, houten achtbaan Joris en de Draak, paardenshow Raveleijn en de Sprookjesboom. En alsof dat nog niet genoeg is, loopt Efteling-mascotte Pardoes wel eens rond in de naastgelegen Designer Outlet.
Wellicht koestert de Efteling wrok tegen het 'pretpark van de toekomst'. Yumble-bedenker Daan de Kruijk durfde eerder te beweren dat sommige rides in zijn park van Efteling-niveau zijn. "Wij bieden een aantal attracties die zich kunnen meten met wat de Efteling heeft", zei hij. Yumble wil 300.000 bezoekers per jaar trekken. Dat aantal gaat dit jaar hoogstwaarschijnlijk bij lange na niet gehaald worden.
De Efteling heeft zelf ook regelmatig te maken met ongewenste reclame-uitingen van concurrenten. Disneyland Paris huurde in het verleden grote borden bij de uitgang van het pretpark en Toverland adverteerde op de Brabantse Efteling-bussen. Tegenwoordig is op de oprijlaan reclame voor Looopings te zien.