'Pretparken lopen gigantisch veel geld mis door te duur eten'
25-08-2015, 20.49 uur
Pretparkbezoekers die hun eigen eten en drinken meenemen, kosten de branche kapitalen. Nederlandse attractieparken lopen jaarlijks miljoenen euro's aan horecaomzet mis. Gezinnetjes vinden de prijzen vaak te hoog, waardoor ze eettentjes links laten liggen.
Dat becijferde ABN Amro. Meer dan 70 procent van de bezoekers blijkt zelf consumpties mee te nemen vanwege de hoge prijzen. Van die groep zou 84 procent wel een hapje en een drankje kopen als de horeca goedkoper zou zijn.
De pretparksector laat jaarlijks 145 miljoen euro aan potentiële horecaomzet liggen. De volledige jaaromzet van de pretparkhoreca bedraagt 560 miljoen euro. "Het is een bekend probleem, dat bij ons al jaren speelt", reageert Marc Antonioli van Walibi Holland tegenover de NOS.
ABN Amro-sectorbankier Rob Morren roept attractieparken en dierentuinen op om menukaarten op internet te zetten, zodat consumenten weten wat ze wel en niet van huis hoeven mee te nemen. Van 45 onderzochte locaties publiceert nu slechts één op de vier het precieze assortiment online.
Daarnaast zouden de dagattracties meer informatie moeten bieden over de voedingswaarde en herkomst van producten, om mensen over de streep te trekken.