Yumble: 'Faillissement kwam door negatieve publiciteit'
31-08-2015, 14.07 uur
Het faillissement van pretpark Yumble in Roermond is voor een belangrijk deel te wijten aan negatieve publiciteit. Dat staat in het rapport van de curator, dat afgelopen weekend verscheen. Uit het document blijkt verder dat Yumble een schuld heeft van minstens 7,5 miljoen euro.
Het bedrijf laat een schuld achter van 3,3 miljoen euro bij ruim tachtig crediteuren. Daar komt nog een schuld aan de Rabobank bij van minimaal 4,2 miljoen euro. In de eerste vier openingsmaanden werd er 250.000 euro aan omzet gegenereerd.
De bouw van Yumble kostte meer dan vooraf werd gedacht. "Op het moment dat Yumble open moest gaan, was het werkkapitaal onvoldoende", staat in het rapport. Het overdekte attractiepark is toen toch geopend met de verwachting dat bezoekers geld in het laatje zouden brengen. Die bleven echter weg.
Eén financier weigerde vervolgens om nog meer geld in het project te steken. "Daar komt bij dat er veel negatieve pers was gekomen over Yumble en dat de bezoekersaantallen aanzienlijk tegenvielen." Toen het uitzendbureau een paar maanden lang niet betaald werd, zijn alle medewerkers teruggetrokken en was een faillissement de enige optie.
Yumble werd het 'attractiepark van de toekomst' genoemd. Het complex had het neusje van de zalm op het gebied van moderne attracties met 3D-effecten en projectietechnieken moeten worden. Vier maanden na de opening werden de deuren weer gesloten.