Efteling neemt Facebook en Twitter weer in eigen hand
29-03-2016, 22.19 uur
De Efteling gaat de komende tijd waarschijnlijk een stuk minder blunderen op social media. Berichten op Facebook en Twitter worden voortaan weer door medewerkers van de Efteling zelf geschreven. De afgelopen maanden was een externe firma daarvoor verantwoordelijk.
Het pretpark ging in oktober vorig jaar in zee met social media-bureau Scooperz uit Breda. Dat bleek geen onverdeeld succes: regelmatig kwam er foutieve en tegenstrijdige informatie naar buiten. Het bedrijf werd daardoor al snel het mikpunt van spot onder Efteling-fans.
Zo verklaarde Scooperz onder meer dat de Python ooit rood met geel was, dat er in de Efteling geen nacho's worden verkocht en dat watershow Aquanura geen speciale ochtendversie kent. Ook ontstond er regelmatig verwarring over gesloten attracties, openingstijden en voorwaarden van abonnementen. Veel berichten bevatten taalfouten.
Een woordvoerster van de Efteling bevestigt dat de rol van Scooperz kleiner wordt. Ze benadrukt wel dat er voor bezoekers weinig verandert. "Webcare gebeurt altijd uit onze eigen naam. Het moet niet uitmaken wie achter de knoppen zit of zat: het is en blijft de Efteling."