Veel kritiek op actiegroep tegen racisme in de Efteling
05-07-2016, 08.00 uur
De actiegroep die strijdt tegen racisme in de Efteling, krijgt nu zélf een hoop commentaar te verwerken. Op de Facebook-pagina 'Stop Oppressive Stereotypes' verschijnen vooral reacties die het initiatief afbranden. Gelijkgezinden zijn in de minderheid.
De antiracismeclub stuurde afgelopen week een protestbrief naar de Efteling. Daarin wordt geklaagd over racisme bij de attracties Carnaval Festival en Monsieur Cannibale. Er zou sprake zijn van "racistische stereotyperingen".
Ondanks veel media-aandacht heeft de bijbehorende Facebook-pagina momenteel slechts 130 likes. De makers krijgen het zwaar te verduren: vele tientallen personen laten weten dat ze de klachten belachelijk en aanstellerig vinden.
"Ik hoop zeer dat de Efteling er geen gehoor aan geeft en jullie links laat liggen", reageert Mark Tromp. "Wat een gejank om helemaal niks", zegt Peter Witter. "Hou toch op met dat kleinzielige gedoe", vindt Ans Spierings. Jop Zondag laat weten: "Volgende week wordt er gejankt omdat de baan van de Python ook wit is." Rémon Meijer noemt de klagers "een treurig clubje". Veel hatelijke reacties worden verwijderd door de beheerders.
De Efteling heeft de mensen achter de pagina uitgenodigd voor een gesprek. Tot nu toe bleven ze anoniem: ze weigeren hun identiteit bekend te maken. Ook staan ze geen journalisten te woord.
Op de Facebook-pagina staat het logo van de Efteling met de tekst "Wereld vol Racisme". Via Twitter valt de actiegroep intussen bedrijven lastig die samenwerken met het pretpark. "Waarom is Coca-Cola partner van een racistisch bedrijf als de Efteling?", staat in een tweet. Chocomel kreeg een vergelijkbare vraag voor de kiezen.