Miljoenen euro's subsidie voor reclame Legoland
12-07-2016, 18.37 uur
In Denemarken is ophef ontstaan over subsidie voor Legoland. Er blijkt jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld gestoken te worden in reclamecampagnes voor het pretpark in Billund. Per jaar stelt de overheid daar ruim 2 miljoen euro voor beschikbaar.
Dat is 85 procent van het totale budget om toerisme in Zuid-Denemarken te promoten. "Je kunt je afvragen waarom de overheid zou moeten betalen voor de marketing van een succesvolle onderneming", reageert een Deense hoogleraar in een regionale krant.
De eigenaresse van een nabijgelegen camping laat weten: "Er zijn genoeg kleine spelers die het geld veel beter kunnen gebruiken. Legoland is goed voor Denemarken, maar men heeft zelf meer dan genoeg geld om te adverteren."
Legoland Billund draaide vorig jaar nog ruim 12 miljoen euro winst. Volgens de directie zorgt de populariteit van het pretpark ook voor meer klandizie bij lokale ondernemers. Het attractiepark is eigendom van de Britse pretparkgroep Merlin Entertainments.