Efteling wordt eerste Europese pretpark met 100.000 YouTube-abonnees
28-12-2016, 19.05 uur
De Efteling stevent af op een mijlpaal. Het YouTube-kanaal van het Brabantse attractiepark heeft bijna 100.000 abonnees. Daarmee wordt de Efteling het eerste pretpark in Europa dat de grens doorbreekt. Naar verwachting gebeurt dat binnen enkele dagen.
De eerste aflevering van de making-of Symbolica zorgde voor een flinke groeispurt. Op dit moment telt de Efteling 99.281 YouTube-subscribers. Binnenkort ontvangt de Efteling een officiële ingelijste YouTube-award: de zogeheten 'Silver Play Button'.
Met nagenoeg 100.000 abonnees doet de Efteling het een stuk beter dan de concurrentie in de directe omgeving. Walibi Holland moet het doen met elfduizend YouTube-volgers. Slagharen en Duinrell hebben er nog geen tweeduizend, Toverland is dat aantal net gepasseerd.
Walibi Belgium telt zevenduizend subscribers. Phantasialand verzamelde tot nu toe 16.000 abonnees. Movie Park Germany blijft steken op drieduizend. Bij PortAventura staat de teller op 17.000. Bobbejaanland heeft slechts zevenhonderd YouTube-gebruikers aan zich weten te binden.
Ook pretparken met meer bezoekers dan de Efteling komen niet in de buurt van de 100.000. Het YouTube-kanaal van Disneyland Paris heeft 48.000 abonnees. Europa-Park in Duitsland komt niet verder dan 33.000 subscribers. Het Deense Tivoli Gardens staat op 13.000 abonnees.
Het YouTube-kanaal van Looopings is te vinden op youtube.com/looopings.